گروه بین‌الملل- نگرانی در وال‌استریت این است که مصرف‌کنندگان نگران بهبود اقتصادی را مختل می‌کنند.

روز جمعه شاخص‌ها به شدت سقوط کردند و شاخص‌های عمده حدود یک‌درصد کاهش یافتند. زیرا سرمایه‌گذاران از این گزارش ناامید شدند مبنی بر این که در نیمه اول ماه اوت شاخص اعتماد مصرف‌کننده رویترز و دانشگاه میشیگان به طور چشمگیری به کمتر از حد پیش‌بینی‌ شده سقوط کرد. این امر نشانه‌ای است از این که مصرف‌کنندگان به دلیل نگرانی درباره از دست دادن شغل هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند. هزینه مصرف‌کننده برای خارج شدن اقتصاد از رکود حیاتی است زیرا دو‌‌سوم کل فعالیت‌های اقتصادی آمریکا را تشکیل می‌دهد.

این گزارش ناامید‌کننده یک روز پس از آن منتشر شد که وزارت بازرگانی آمریکا کاهش غیر منتظره فروش خرده‌فروشی را اعلام کرد. سرمایه‌گذاران توانستند به گزارش وزارت بازرگانی اهمیت ندهند، اما ارقام اعتماد مصرف‌کننده در روز جمعه آنها را وادار کرد شاخص‌ها را رها کنند و افزایش تابستانی بازار سهام را به خطر بیندازند.

سرمایه‌گذاران همچنین نفت و دیگر کالاها را ارزان فروختند و پول خود را روی دلار و اوراق قرضه دولتی که نسبتا امن‌تر هستند سرمایه‌گذاری کردند. پس از ماه‌ها افزایش به دلیل پیش‌بینی بهبود اقتصادی، با توجه به این که مصرف‌کنندگان همچنان تمایلی به صرف هزینه ندارند، سرمایه‌گذاران نگرانند که بیش از اندازه خوش‌بین بوده‌اند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند بازار سهام برای مدتی بی‌ثبات خواهد بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز در ابتدای روز پس از انتشار ارقام اعتماد مصرف‌کننده ۱۶۵ واحد سقوط کرد اما سرانجام با ۷۹/۷۶ واحد یا ۸/۰‌درصد کاهش به ۴۰/۹۳۲۱ واحد رسید.

شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۶۴/۸ واحد یا ۹/۰‌درصد کاهش یافت و به ۰۹/۱۰۰۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۸۳/۲۳ واحد یا ۲/۱‌درصد کاهش به ۵۲/۱۹۸۵ واحد رسید. کاهش روز جمعه موجب از میان رفتن اکثر افزایش‌های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شد و پس از چهار هفته افزایش اولین هفته کاهش را برای شاخص‌های عمده رقم زد. شاخص داوجونز در طول هفته ۵/۰‌درصد سقوط کرد. شاخص‌های استاندارد اند پورز۵۰۰، ۶/۰‌درصد و نسدک کامپوزیت ۷/۰‌درصد کاهش یافتند.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۲۹/۱۱ واحد یا ۲‌درصد کاهش یافت و به ۹۰/۵۶۳ واحد رسید. خارج از آمریکا بورس‌های آسیا اندکی افزایش یافتند و شاخص اصلی ژاپن به بالاترین سطح ۱۰ ماهه خود رسید. شاخص نیکی ۸/۰‌درصد رشد کرد.

بورس‌های اروپا در ابتدا افزایش یافتند اما در نهایت روز را با کاهش به پایان رساندند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰‌درصد، شاخص داکس آلمان ۷/۱‌درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۰‌درصد سقوط کرد.