نشست اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی

گروه بین‌الملل- نشست اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی در کوئیتو پایتخت اکوادور در روز دوشنبه ۱۰ اوت به طور غیرمنتظره هیجان‌انگیز بود و تفرقه موجود بین بلوک‌های این منطقه را نشان داد. آلوارو اوریبه رییس‌جمهوری کلمبیا پس از موج انتقادها درباره تصمیمش مبنی بر این که به نیروهای آمریکایی اجازه داد از پایگاه نظامی کلمبیا برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر استفاده کنند، اعلام کرد در این نشست شرکت نمی‌کند. وی در سفر‌های اخیر خود به کشورهای آمریکای‌جنوبی واکنش‌های متفاوتی را از جانب همتایانش دریافت کرد. مرالس رییس‌جمهوری بولیوی و چاوز رییس‌جمهوری ونزوئلا این برنامه را اولین گام برای گسترش فعالیت‌های نظامی آمریکا در منطقه آمریکای جنوبی دانستند.

اعلام حکم رهبر مخالف میانمار

امروز سه‌شنبه سرانجام رای به تاخیر افتاده درمورد آونگ‌سان‌سوشی به دلیل شکستن شرایط بازداشت خانگی‌اش در میانمار اعلام می‌شود. این رهبر جنبش طرفدار دموکراسی متهم است که در اوایل ماه مه در خانه‌اش به یک آمریکایی پناه داده است. این امر بهانه‌ای به دست رژیم میانمار داد تا او را پیش از انتخابات سال آینده دوباره تحت پیگرد قانونی قرار دهد. احتمالا دادگاه، خانم سوشی را مجرم اعلام می‌کند و مقامات می‌توانند مطمئن باشند که او تحت بازداشت باقی می‌ماند.

تلاش برای نزدیکی چین و تایوان

جدیدترین تلاش‌ها برای نزدیک کردن چین و تایوان به عهده شناگران این دو کشور خواهد بود. روز شنبه ۱۵ اوت بسیاری از چینی‌ها و تایوانی‌ها به منظور تقویت حسن نیت بین بندر زیامن چین و جزیره‌ای که توسط تایوان اداره می‌شود شنا خواهند کرد. این اقدام با امیدهای جدید به توافق با تجارت آزاد همزمان شده است. هر دو طرف ماه‌ها درباره تجارت آزاد مذاکرات غیررسمی داشته‌اند و دولت تایوان اعلام کرده است خواهان آغاز مذاکرات رسمی در ماه اکتبر است.