کاهش نرخ بیکاری، تضعیف رکود

گروه بین‌الملل - اول باید خبرهای خوب را داد. تحلیل‌گران بر این باورند که با فروکش کردن رکود اقتصادی کارکنان آمریکایی در ماه جولای شاهد از میان رفتن مشاغل کمتری باشند. اما واقعیت در مورد میزان بیکاری در آمریکا چیست؟ تعداد اندک مشاغل ایجاد شده منجر به آن شده است که اکنون نزدیک به ۱۵‌میلیون نفر از آمریکایی‌های فاقد شغل همچنان در جست‌وجوی کار باشند و پیش‌بینی می‌شود که تعداد آن‌ها همچنان تا سال ۲۰۱۰ افزایش یابد.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود آمار وزارت کار آمریکا نشان دهد که روند کاهش مشاغل در ماه جولای کند شده است در این ماه ۳۲۰،۰۰۰ شغل از میان رفته است؛ در حالی که در ماه ژوئن ۴۶۷،۰۰۰ شغل از بین رفته بود. در این صورت سرعت کاهش مشاغل به کندترین حد از اوت سال ۲۰۰۸ رسیده است.

کند شدن روند کاهش مشاغل از این رو قابل پیش‌بینی است که شرکت‌ها دیگر مانند اوج بحران رکود؛ یعنی دوران فصل پایانی سال گذشته و فصل اول سال جاری سرمایه‌گذاری‌ها و هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهند. به علاوه نشانه‌های اخیر بهبودهایی را در میزان تولید، بخش مسکن و فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز نشان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس دولت ایالات‌متحده در هفته گذشته گزارش داد که اقتصاد این کشور از ماه آوریل تا ژوئن تنها با سرعت یک درصد کوچک شد که این بهترین گواه است بر این که رکود رو به پایان است.

بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که در فصل جاری یعنی از ماه جولای تا سپتامبر اقتصاد آمریکا رشد دوباره خود را آغاز خواهد کرد. فدرال رزرو هم به تازگی اعلام کرد که اقتصاد آمریکا سرانجام نشانه‌هایی از ثبات در بخش‌هایی از کشور را بروز داده است؛ بخصوص در بخش‌های شمال شرقی و بخش مرکزی غربی. همین امر امیدهای بیشتری را برای احیای اقتصادی کشور در سال جاری به ارمغان آورده است.

اما واقعیت این است که کندی روند کاهش مشاغل نخواهد توانست از افزایش نرخ بیکاری برای دهمین ماه متوالی و بالاترین رکورد در ۲۶ سال گذشته جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش اخبار خوش و ناخوش به تصویر کشیده شده در بازار کار حکایت از آن دارد که کارفرمایان در برابر رکود احساس اطمینان بیشتری می‌کنند؛ اما هنوز آنقدر راحت نشده‌اند که بر میزان استخدام‌های خود به شدت بیافزایند.