فارس- منابع رسانه‌ای اعلام کردند که دولت قطر موفق شده است تا کودتا علیه امیر این کشور را ناکام بگذارد. پایگاه خبری مفکره الاسلام اعلام کرد، مقامات قطری روز پنج‌شنبه گذشته موفق شدند تا تلاش برای یک کودتا علیه شیخ «حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر این کشور را ناکام بگذارند. یک منبع رسانه‌ای به نقل از منابع سیاسی قطر اعلام کرد که مقامات قطر در این زمینه ۳۰ افسر از افسران ارتش را بازداشت کرده‌اند که پنج نفر از آنان از افسران گارد ویژه امیر قطر بوده است. این منابع با تاکید بر اینکه اطلاعات آنها صحت دارد، افزودند که امیر قطر بعد از این کودتای نافرجام با شیوخ آل ثانی در قطر دیدار کرده تا آنها را در جریان این کودتا قرار دهد و نسبت به ایجاد اختلاف در خاندان پادشاهی به آنها هشدار دهد.

این در حالی است که برخی اخبار از قرار گرفتن برخی شیوخ امیر قطر در اقامت اجباری حکایت دارند. روزنامه الکترونیکی السیاسی به نقل از این منبع اعلام کرد که سرتیپ «حمد بن علی العطیه» رییس ستاد ارتش قطر نیز در این کودتا دست داشته است. در صورت صحت این اخبار انتظار می‌رود که تعدادی از شخصیت‌های مطرح در خاندان پادشاهی نیز در جریان این کودتا قرار گرفته و در آن دست داشته باشند. این در حالی است که امیر فعلی قطر نیز با کودتا علیه پدر خود شیخ «خلیفه آل ثانی» در سال ۱۹۹۵به قدرت رسیده است. وی در جریان یک سفر خارجی پدرش در این سال قدرت را در دست گرفت. بر همین اساس، شیخ خلیفه آل ثانی سال‌ها در کشورهای عربستان سعودی و امارات زندگی کرد و در سال ۲۰۰۵ بود که برای شرکت در تشییع جنازه یکی از همسرانش به قطر آمد.

بعد از این سال نیز با وجودی‌که در دوحه حضور دارد؛ اما کاملا دور از انتظار است و خبری در مورد وی منتشر نمی شود، برخی اخبار از اقامت اجباری وی حکایت دارد و برخی دیگر معتقدند وی دو سال است که در یکی از بیمارستان‌های دوحه به علت بیماری‌های دوران پیری بستری است. این در حالی است که اتفاق مشابهی نیز در عربستان سعودی روی داده است، «سعدالفقیه» رییس جنبش اسلامی اصلاح از مخالفان حکومت عربستان و مقیم لندن به تازگی اعلام کرد که شاهزاده بندربن سلطان از سه ماه پیش ناپدید شده و در هیچ رسانه‌ای ظاهر نشده و هیچ اظهار نظری نداشته است. وی افزود: ابتدا شاهزاده بندر در انگلیس ناپدید شد؛ اما طولی نکشید که به عربستان سعودی بازگشت و پس از آنکه فاش شد وی ۲۰۰ نفر از عناصر وابسته به دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی را علیه عبد‌ا... بن عبد‌العزیز پادشاه عربستان برای انجام کودتا تحریک کرده است، در بازداشت خانگی قرار گرفت. سعدالفقیه افزود: برخی از نزدیکان پادشاه عربستان وی را از طرح‌های بندر مطلع کردند؛ امری که سبب شکست طرح‌های وی شد. وی افزود: چندین منابع داخلی در عربستان سعودی از نقش سازمان‌های اطلاعات برخی کشورهای عربی در خنثی شدن طرح‌های بندر خبر دادند؛ اما هیچ جزئیاتی در این باره فاش نشد.