گروه بین‌الملل- همچنان که شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ تلاش می‌کند به سطح ۱۰۰۰ واحد برسد وال‌استریت در هفته جاری به جنب و جوش می‌افتد، اما ماندگاری قدرت افزایش وال‌استریت به این بستگی خواهد داشت که آیا آمار و گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکا نشانه‌های بیشتری از ثبات اقتصادی ارائه خواهند داد یا خیر. در این هفته که مملو از آمار اقتصادی است، مهم‌ترین گزارش ارقام از دست رفتن شغل در ماه جولای است که توسط وزارت کار آمریکا منتشر خواهد شد.

در حالی که حتی با وجود اینکه اقتصاد درحال بهبود است انتظار می‌رود میزان بیکاری بالا بماند، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند آمار نشان دهد آمریکا در ماه جولای کمتر از ماه قبل از آن کاهش شغل داشته است.

از جمله شرکت‌هایی که قرار است گزارش‌های درآمدی خود را منتشر کنند شرکت‌های پروکتر اند گمبل، کرفت و سیسکو هستند که همگی از شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص داوجونز هستند.

روز جمعه شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ بهترین پنج ماه متوالی را از سال ۱۹۳۸ تاکنون ثبت کرد زیرا گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها پیش‌بینی‌ها را برآورده کرد و آمار اقتصادی نشان داد شدت رکود اقتصادی به پایان رسیده است.

شرکت‌های بیشتری گزارش‌های درآمدی فصلی خود را منتشر خواهند کرد، گرچه قسمت اعظم فصل درآمدی با توجه به این که ۶۷‌درصد از شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ گزارش‌های خود را منتشر کرده‌اند، سپری شده است. نتایج بهتر از حد انتظار موجب افزایش‌های اخیر شده است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با وجود ۴۶‌درصد افزایش نسبت به پایین‌ترین سطح ۱۲ ساله مستعد کاهش خواهد بود به‌خصوص اگر آمار اقتصادی این هفته چندان دلگرم‌کننده نباشد.

سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به سطح ۱۰۰۰‌واحد خواهد رسید یا خیر. این سطح از نظر تکنیکی و روانی بسیار مهم است. بازار سهام برای رسیدن به این سطح با مقاومت روبه‌رو خواهد شد، اما نفوذ به سطح ۱۰۰۰‌واحد می‌تواند به عنوان نشانه خرید تعبیر شود و موجب افزایش بیشتر بازار سهام شود. تاکنون ۷۴‌درصد از شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ که گزارش‌‌های درآمدی خود را اعلام کرده‌اند، انتظارات وال‌استریت را برآورده کرده‌اند. تحلیلگران براین باورند که این انتظارات موانع کوتاهی برای پریدن از روی آنها بودند و قدرت نتایجی را که به پشتوانه کاهش هزینه‌ها و کاهش شغل به‌دست آمدند، مورد تردید قرار دادند.

پیش‌بینی می‌شود، اقتصاد آمریکا در ماه جولای ۳۲۰،۰۰۰ شغل غیرکشاورزی را کاهش داده باشد. این رقمی بزرگ است، اما نسبت به کاهش ۴۶۷،۰۰۰ شغل در ماه ژوئن یک پیشرفت به حساب می‌آید. پیش‌بینی می‌شود نرخ بیکاری به ۶/۹‌درصد افزایش یابد. آمار بیکاری روز جمعه منتشر خواهد شد.