فارس - کاهش شدید قیمت نفت و گاز موجب شد میزان سود شرکت توتال طی سه ماه دوم امسال با ۵۴‌درصد کاهش به کمتر از ۷/۱‌میلیارد یورو برسد. بحران اقتصادی و مالی جهان موجب شد تا قیمت نفت از ۱۴۷‌دلار در جولای گذشته به کمتر از ۷۰‌دلار کاهش یابد. آمریکا، اروپا و ژاپن به طور همزمان با شدیدترین رکود اقتصادی از دهه ۱۹۳۰ میلادی روبه‌رو شده‌اند. گرچه نشانه‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی جهان به چشم می‌خورد؛ ولی شرایط اقتصادی همچنان شکننده است. افزایش فعالیت‌های اقتصادی موجب رشد تقاضای انرژی و در نتیجه افزایش قیمت نفت‌وگاز خواهد شد.

آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه دوم امسال یک درصد کاهش داشته است.

شرکت توتال فرانسه اعلام کرد، میزان سود این شرکت طی سه ماه دوم امسال با ۵۴‌درصد کاهش به کمتر از ۷/۱‌میلیارد یورو رسیده است. شرکت انی ایتالیا نیز اعلام کرد سود این شرکت در این مدت با ۸/۷۵‌درصد کاهش به کمتر از ۸۳۲‌میلیون یورو رسیده است. این در حالی است که سود شرکت رویال داچ شل نیز با ۶۷‌درصد کاهش به ۸۲/۳‌میلیارد‌دلار و سود بریتیش پترولیوم نیز با ۵۳‌درصد کاهش به کمتر از ۳۹/۴‌میلیارد‌دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، میزان تولید شرکت توتال در این مدت ۷‌درصد کاهش داشته که کاهش سقف تولید اوپک تاثیر زیادی در افت تولید این شرکت داشته است. طی شش ماه نخست ۲۰۰۹ نیز سود توتال با ۴۵‌درصد کاهش به کمتر از ۸۳/۳‌میلیارد یورو رسیده است. کریستوف دی مارگری رییس توتال در این باره گفت، گرچه قیمت جهانی نفت خام از ابتدای امسال افزایش داشته، ولی قیمت گاز طبیعی به شدت کاهش یافته است و سود فرآورده‌های نفتی نیز با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.