رفیعه هراتی- امیدهای جدید درباره اقتصاد برای وال‌استریت بهترین ماه جولای را از ۲۰ سال گذشته تاکنون به ارمغان آورد. طی ماه جولای سرمایه‌گذاران براین باور بودند که ماشین سود شرکت‌های آمریکایی دور بیشتری خواهد گرفت و طولانی‌‌ترین رکود اقتصادی از جنگ جهانی دوم تاکنون تعدیل خواهد شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز طی ماه جولای ۷۲۵ واحد یا ۶/۸‌درصد افزایش یافت، بیشتر این افزایش در ۱۵ روز پایانی ماه به دست آمد. این افزایش خارق‌العاده، ماه جولای را به عنوان بهترین ماه این شاخص از اکتبر سال ۲۰۰۲ تاکنون و بهترین ماه جولای از سال ۱۹۸۹ تاکنون ثبت کرد. در پنج ماه گذشته شاخص داوجونز چهار ماه را با افزایش پشت‌سر گذاشته است.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز با آهنگی قوی رشد کرد و این شاخص در ماه جولای بهترین عملکرد را از سال ۱۹۹۷ تاکنون داشت. حتی با این افزایش شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ هنوز ۳۷‌درصد نسبت به بالاترین میزان خود در اکتبر سال ۲۰۰۷ کاهش دارد.

شرکت‌هایی که در ماه جولای بهترین عملکرد را داشتند، آنهایی بودند که پس از پاییز و زمستان وحشتناک کسب و کارهایشان را اصلاح کردند. درآمد شرکت کاترپیلار در فصل آوریل- ژوئن کاهش یافت، اما این شرکت پیش‌بینی سود خود را برای امسال افزایش داد. ارزش سهام این شرکت طی ماه جولای ۴/۳۳‌درصد افزایش یافت.

گزارش‌های درآمدی که موجب افزایش بازار سهام شدند اغلب با نقاط تیره‌ اندکی همراه بودند و بسیاری از شرکت‌ها نتایج درآمدی خود را با استفاده از کاهش هزینه‌ها افزایش دادند. اما شرکت‌ها در نهایت مجبور خواهند شد کسب درآمد کنند؛ چراکه کاهش هزینه‌ها تا ابد نمی‌تواند موجب افزایش سود شود.گزارش‌های اقتصادی باور سرمایه‌گذاران را تایید می‌کند. روز جمعه دولت آمریکا اعلام کرد در فصل دوم اقتصاد آمریکا تنها یک‌درصد منقبض شده است. این بهتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. در سه ماه نخست سال، اقتصاد آمریکا با آهنگ ۴/۶‌درصد منقبض شد که بیشترین کاهش طی ۳۰ سال گذشته بود.

روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۵/۱۷ واحد یا ۲/۰‌درصد افزایش یافت و به ۶۱/۹۱۷۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۳/۰ واحد یا ۱/۰‌درصد رشد کرد و به ۴۸/۹۸۷ واحد رسید، اما شاخص نسدک کامپوزیت ۸۰/۵ واحد یا ۳/۰‌درصد کاهش یافت و به ۵۰/۱۹۷۸ واحد رسید.

در بورس نیویورک در ازای هر دو سهمی که سقوط کرد، سه سهم افزایش یافت و حجم کل معاملات به ۵/۵‌میلیارد سهم رسید. در دیگر معاملات، شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۰۹/۱ واحد یا ۲/۰‌درصد کاهش یافت و به ۷۱/۵۵۶ واحد رسید.