آمار خوب اقتصادی شاخص‌های وال‌استریت و آسیا را افزایش داد

گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران اخبار مبنی بر یک جهش دیگر در فروش مسکن را تحسین کردند و شاخص داوجونز را برای نخستین‌بار از ماه ژانویه به بالای سطح ۹.۰۰۰ واحد سوق دادند.

شاخص مشهور وال‌استریت روز پنجشنبه حدود ۱۹۰ واحد افزیش یافت و به ۲۹/۹۰۶۹ واحد رسید. این بالاترین سطح این شاخص از ماه نوامبر تاکنون بود و همه شاخص‌های عمده بیش از ۲‌درصد رشد کردند. اخبار مبنی بر این که فروش مسکن موجود برای سومین ماه متوالی در ماه ژوئن و به میزان بهتر از حد انتظار افزایش یافته است موجب شد سرمایه‌گذاران به خرید سهام ادامه دهند. این امر موجب شد شاخص داوجونز طی نه روز ۹۲۳ واحد یا ۱۱‌درصد افزایش یابد. اخبار اقتصادی و گزارش‌های درآمدی و پیش‌بینی‌های مثبت از طرف شرکت‌هایی چون اینتل و کاترپیلار سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد که تصور آنها از ماه مارس تاکنون درباره اقتصاد رو به بهبود درست بوده است. اما پس از پایان معاملات در روز پنجشنبه اخبار ناخوشایند درآمدی نیز وجود داشت. شرکت مایکروسافت پیش‌بینی درآمدی تحلیل‌گران را برآورده نکرد. ارزش سهام شرکت‌های امریکن اکسپرس و آمازون نیز پس از انتشار گزارش درآمدی این شرکت‌ها کاهش یافت.

روز پنجشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۳/۱۸۸ واحد یا ۱/۲‌درصد افزایش یافت و به ۲۹/۹۰۶۹ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از ۵ نوامبر تاکنون و اولین بار از ماه ژانویه بود که بیش از ۹۰۰۰ واحد معامله شد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، با ۲۲/۲۲ واحد یا ۳/۲‌درصد افزایش به ۲۹/۹۷۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۲/۴۷ واحد یا ۵/۲‌درصد رشد کرد و به ۶۰/۱۹۷۳ واحد رسید. این دوازدهمین افزایش متوالی این شاخص بود. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۱۵/۱۷ واحد یا ۲/۳‌درصد افزایش یافت و به ۸۵/۵۴۵ واحد رسید. روز جمعه بورس‌های آسیا با افزایش روبرو شدند. زیرا آمار اقتصادی و درآمد شرکت‌ها این اطمینان را تقویت کرد که بهبود اقتصاد جهانی در راه است. شاخص اصلی کره‌جنوبی پس از این خبر که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در فصل دوم با سریع‌ترین آهنگ طی شش سال رشد کرده است، دچار افزایش شد. رشد اقتصادی کره جنوبی به شواهد مبنی بر بهبود اوضاع اقتصادی آسیا افزود. شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۸/۱۳۴ واحد یا ۴/۱‌درصد رشد کرد وبه ۷۲/۹۹۲۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با ۲۵/۹۲ واحد یا ۵/۰‌درصد افزایش به ۹۵/۱۹۹۰۹ واحد رسید. آمار اقتصادی نشان داد اقتصاد کره جنوبی در فصل دوم ۳/۲‌درصد رشد کرده است. این امر موجب شد شاخص کاسپی این کشور ۳/۰‌درصد افزایش یابد.