ایسنا- وزیر امور خارجه آمریکا با ترسیم یک راه ‌جدید برای همکاری با هند و تایید رویکردهای متفاوت دو طرف در امور جوی اظهار داشت که دو کشور در زمینه راهکارهای گسترش معاملات دفاعی و هسته‌ای غیرنظامی به توافق رسیدند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا و اس‌ام‌کریشنا، وزیر امور خارجه هند پس از یک روز گفت‌وگو‌های سطح بالا طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک متعهد شدند که مذاکرات آمریکا - هند در آینده شامل مسائل گسترده‌تری نظیر امنیت، انرژی، آموزش و پرورش اصلاحات، کشاورزی و مبارزه با تروریسم خواهد بود. کلینتون اظهار داشت: این نشست یک نشست عملگرا است نه صرفا گفت‌وگوی میان رهبران دو دولت و کارمندان آنها.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما نه تنها برای حفظ روابط خوب خود، بلکه برای گسترش و تعمیق آن تلاش خواهیم کرد و برای رسیدن به آن هدف دولت‌هایمان توافق کردند که یک گفت‌وگوی استراتژیک داشته باشند.

کلینتون اظهار داشت که در این گفت‌وگو نه تنها مقام‌های دولت بلکه صاحبان مشاغل، دانشمندان، فعالان اجتماعی، دانشگاهیان، رهبران بنیاد‌های خیریه، معلمان و تاجران حضور خواهند داشت.

کریشنا نیز اظهار داشت که دو طرف متعهد به مقاومت در برابر تهدید تروریسم شدند.

پیام‌های حسن نیت از سوی دو طرف بر خلاف اختلافات شدید آنها در زمینه انتشار کربن صورت گرفت. کلینتون در کنفرانس خبری با همتای هندی‌اش با اشاره به این اختلافات گفت: همان گونه که انتظار دارید کشورهای ما هر یک ایده متفاوتی برای مشکلات پیش رو و نحوه حل آنها دارند؛ اما به عنوان قدیمی‌ترین دموکراسی می‌توانیم با پرجمعیت‌ترین دموکراسی جهان روی این اختلافات کار و روی اهداف مشترک و نتایج ملموس تمرکز کنیم. هیلاری کلینتون خاطرنشان کرد که در گفت‌وگوهای روز دوشنبه دو توافق نهایی شده است؛ یکی از این توافق‌ها به ارزش تقریبی ۱۰‌میلیارد دلار شامل اختصاص دو مکان از سوی هند به شرکت‌های آمریکایی است که حقوق انحصاری برای فروش رآکتور‌های انرژی هسته‌ای غیرنظامی دارند. دیگری تضمین این مطلب است که هند تکنولوژی اقلام دفاعی حساس آمریکایی را به کشور‌های جهان سوم منتقل نکند.