ایسنا- ‌٣/١‌میلیون واجد شرایط موریتانیایی روز شنبه برای انتخاب رییس جمهور جدید خود از میان ‌٩کاندیدا، به پای صندوق‌های رای رفتند. این انتخابات جنجالی‌ترین انتخابات موریتانی عنوان گرفته؛ به خصوص از زمانی که این کشور در مسیر آغاز دموکراسی گام برداشته است. این انتخابات با نظارت دولت متحد ملی که اخیرا بر اساس توافق گروه‌های موریتانی پس از یک دوران بحرانی سیاسی سخت روی کار آمد، برگزار می‌شود.

احمد ولد ارزیزیم، وزیر کشور موریتانی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی الجزیره اظهار داشت: تمامی تدابیر لازم برای انجام یک انتخابات شفاف و سالم اتخاذ شده است؛ از جمله آماده ساختن ‌٢٥١٤ حوزه اخذ رای در تمامی استان‌های موریتانی.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره؛ کمیته‌ مستقل انتخابات موریتانی اعلام کرد: طرح کاملی جهت نظارت دقیق بر انتخابات روزشنبه تا پایان شمارش آ‌را در نظر گرفته شده که بسیاری از کارشناسان ملی و بین‌المللی از اتحادیه اروپا و صندوق اقتصادی سازمان ملل در آن مشارکت دارند.

سیدی احمد ولد، رییس کمیته مستقل انتخابات در یک سخنرانی از تمامی دیپلمات‌های موریتانی در خارج از کشور خواست در این انتخابات موضع‌گیری شفاف و بی‌طرفی را اتخاذ کنند. انتخابات موریتانی یک ماه پس از بحران سیاسی بسیار سخت این کشور برگزار می‌شود. در این انتخابات ‌٩ نامزد از جمله محمد ولد عبدالعزیز،‌ رییس حزب اتحاد برای جمهوریت، کان حامیدو بابا و ابراهیما مختار صار، رهبر سیاه‌پوستان و احمد ولد داداه، رییس حزب نیروهای دموکراتیک مشارکت دارند.

محمد جمیل منصور، رییس حزب تجمع ملی برای اصلاح و توسعه، اعلی ولد محمد فال، رییس سابق شورای نظامی موریتانی، مسعود ولد بلخیر، رییس پارلمان موریتانی و حزب ائتلاف؛ حمادی ولد امیمو، سفیر موریتانی در کویت و صالح ولد حننا رییس حزب اتحاد و تغییر در موریتانی از دیگر نامزدهای این انتخابات هستند.

بسیاری از کارشناسان محلی معتقدند که پیروز این انتخابات در مرحله اول مشخص نخواهد شد و این انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و احتمالا رقابت بین ولد عبدالعزیز و ولد بلخیر و ولد داداه منحصر خواهد شد. به عقیده کارشناسان محمد ولد عبدالعزیز،‌ رییس کودتا بخت اول پیروزی در این انتخابات است.

ساعاتی قبل از آغاز انتخابات گزارش‌هایی از تیراندازی میان مردم و افراد مسلح در نواکشوط، ‌پایتخت موریتانی ارسال شده بود. منابع پلیس از زخمی شدن یک تن در تبادل آتش خبر دادند.