ایسنا- رهبران کشورهای در حال توسعه برای نشست سران جنبش غیر‌متعهد‌ها در مصر گردهم آمده‌اند تا در مورد تاثیرات بحران مالی جهانی روی کشورهای خود بحث و تبادل نظر کنند. اما پانزدهمین نشست سران این سازمان که با حضور ۵۵ تن از سران کشورهای عضو برگزار می‌شود، احتمالا تحت الشعاع گفت‌وگوها بین دو رقیب همسایه؛ هند و پاکستان در حاشیه نشست قرار خواهد گرفت. هند و پاکستان هر دو عضو جنبش غیرمتعهد‌ها هستند. رائول کاسترو، رییس‌جمهور کوبا در مراسم افتتاحیه این گردهمایی دو روزه در شرم‌الشیخ (محل برگزاری نشست) سخنرانی خواهد کرد. کشور مصر ریاست جنبش ۱۱۸ عضوی غیر‌متعهد‌ها را از کوبا تحویل خواهد گرفت. خبرگزاری رسمی منا (MENA ) به نقل از سیمباراشه مومبنگگوی، وزیر امور خارجه زیمبابوه گزارش داد: این نشست فرصتی برای مذاکره در خصوص بحران اقتصادی بین‌المللی است که ابتدا در کشورهای صنعتی شروع شده و تاثیر قابل‌توجهی روی کشورهای در حال توسعه به‌ویژه آفریقا گذاشته است.

وی گفت: نباید اختیار آزادانه برای اداره چنین بحرانی به کشورهای صنعتی داده شود.

نمایندگان در نشست مقدماتی وزیران در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند که تغییر سیاست دیپلماسی یکجانبه آمریکا می‌تواند به دستیابی به این هدف کمک کند.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان و مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند قرار است در حاشیه این نشست و با امید ازسرگیری گفت‌وگو‌های صلح بین این دو دشمن دیرینه که سه بار با هم وارد جنگ شده‌اند، با یکدیگر دیدار کنند.