جهان درهفته پیش‌رو

ناآرامی‌ها در چین

گروه بین‌الملل- ناآرامی‌های شدید در ارومچی مرکز استان خودمختار سین کیانگ چین موجب کشته شدن بیش از ۱۵۰ نفر شد. این خونین‌ترین حادثه از زمان قتل‌عامی بود که به اعتراضات میدان تیانانمن در سال ۱۹۸۹پایان داد. خشونت‌ها موجب نگرانی رییس‌جمهوری چین هوجینتائو شد و او اجلاس جی‌۸ را ترک کرد. مقامات در ارومچی حکومت نظامی اعمال کردند، مساجد را بستند، سرباز به خیابان‌ها اعزام کردند و صدها تن را باز داشت کردند. رهبران چین نگرانند که حوادث کوچک‌تر که از زمان ناآرامی اصلی روی داده‌اند پیش‌درآمد یک درگیری بزرگ‌تر به دلیل تنش بین مهاجران هان و مسلمانان اویغور باشد. امضای قرارداد نابوکو

روز دوشنبه تلاش‌های اروپا برای کاهش وابستگی به روسیه برای عرضه گاز تشدید شد. پنج کشور ترکیه،بغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش توافقنامه نابوکو را امضا کردند. نابوکو خط‌ لوله گازی است که از منطقه خزر و آسیای مرکزی می‌گذرد و روسیه را در جنوب دور می‌زند؛ اما اهرم روسیه بر تامین انرژی اروپا برای مدتی باقی خواهد ماند. خط لوله نابوکو تا سال ۲۰۱۴ عملیاتی خواهد شد.

بررسی صلاحیت سونیا سوتومایر در سنا

کمیته قضات سنای آمریکا جلسه بررسی صلاحیت کاندیدای باراک اوباما، سونیا سوتومایر، برای حضور در دیوان عالی این کشور را روز دوشنبه برگزار کرد. منتقدان محافظه‌کار خانم سوتومایر از تمایلات فمینیستی او بسیار خشمگین هستند و تصور می‌کنند ریشه اسپانیایی - پرتغالی او موجب می‌شود سوتومایر به جای آن که بر اساس قانون تصمیم‌گیری کند برمبنای قومیت رای دهد؛ اما جمهوری‌خواهان وسواس چندانی به خرج نمی‌دهند؛ زیرا این خطر وجود دارد که در جنگی که برنده آن نیستند، رای‌دهندگان زن و اسپانیایی- پرتغالی را از خود دور کنند.