ایسنا- دولت لیبی دارایی‌های خود را از بانک‌های سوئیسی خارج می‌کند.

بانک مرکزی سوئیس اعلام کرد که دولت لیبی در یک سال گذشته بیش از ۵/۵میلیارد فرانک از دارایی‌هایش را از بانک‌های این کشور خارج کرده است که این حرکت لیبی در واکنش به دستگیری پسر معمر قذافی در شهر ژنو صورت گرفته است. در ماه اکتبر سال گذشته‌ میلادی، رییس بانک مرکزی لیبی اعلام کرد که کشورش قصد دارد تمام دارایی‌هایش را از بانک‌های سوئیس خارج و در عوض به بانک‌های دیگر اروپایی واریز کند.

این حرکت دولت لیبی بخشی از واکنش تلافی‌جویانه نسبت به دستگیری هانیبال قذافی و همسرش در هتلی در شهر ژنو بود که در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد. از همان زمان نیز روابط میان دو کشور تیره شد و تلاش‌های دیپلماتیک، حتی در سطوح بالا دستاورد ویژه‌ای به همراه نداشت. از آن جایی که لیبی پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که فروش نفت به سوئیس را متوقف می‌کند، اما در عمل این تهدید صورت عمل به خود نگرفته بود.

از همین رو نیز تردیدهایی درباره‌ خارج کردن دارایی‌هایش از بانک‌های سوئیسی وجود داشت. با این حال گزارش تازه‌ بیلان کاری بانک‌های سوئیس در سال ۲۰۰۸ حاکی از خروج ۶/۵میلیون فرانک متعلق به دولت لیبی، در عرض یک سال از خاک سوئیس است.

مقامات سوئیسی اعلام کرده‌اند که در این مدت آنها به طور رسمی در جریان این انتقال از سوی لیبی قرار نگرفته ‌بودند و از همین رو نیز هیچ‌گونه اطلاعات جزئی در این زمینه در اختیار ندارند.