ایرنا- «دیمیتری مدودف»، رییس جمهوری روسیه دیروز در جریان سفر به قاهره و گفت‌وگو با حسنی مبارک همتای مصری خود، با این کشور قرارداد مشارکت راهبردی «مسکو- قاهره» را امضا و مبادله کرد. کاخ کرملین اعلام کرد، رییس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه برای انجام دیدار رسمی دو روزه عازم مصر و از آنجا راهی کشورهای نیجریه، نامیبیا و آنگولا شد. رییس‌جمهوری روسیه در قاهره با همتای مصری خود دیدار و در باره موضوعات دوجانبه و برخی مسائل منطقه ای و بین‌المللی ازجمله مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

در جریان مذاکرات سران روسیه و مصر همچنین چند سند همکاری ازجمله قرارداد مشارکت راهبردی و تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های منابع طبیعی دو کشور امضا کردند.

روابط روسیه و مصر در سال‌های اخیر رو به توسعه بوده و در زمان کنونی مهم‌ترین زمینه همکاری دو کشور، انرژی هسته‌ای است.

مصر به مشارکت روسیه در احداث نیروگاه هسته‌ای در این کشور ابراز علاقه‌مندی کرده است.

قاهره در دهه‌های ۵۰ الی ۷۰ میلادی از خریداران سنتی سلاح‌های روسیه بوده و این کشور نیز علاقه‌مند به احیای حضور خود در عرصه نظامی مصر است.

دیروز مدودف با «عمرو موسی» دبیر کل اتحادیه عرب در قاهره نیز دیدار کرد.

رییس‌جمهوری روسیه امروز به نیجریه سفر می‌کند که نخستین دیدار رییس‌جمهوری روسیه از نیجریه خواهد بود.

مدودف با «عمر موسی یارادوا» رییس‌جمهوری نیجریه در باره گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ازجمله انرژی هسته ای صلح آمیز گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه از نامیبیا دیدار و با «خیفیکپونیه پوخامبو» رییس‌جمهوری این کشور آفریقایی مذاکره خواهد کرد و در حضور سران دو کشور چند سند همکاری به امضا خواهد رسید.

مدودف روز جمعه از نامیبیا عازم آنگولا خواهد شد تا با «ژوزه ادواردو دوش سانتوش» همتای آنگولایی خود مذاکره کند. قرار است در این دیدار نیز چند سند همکاری از جمله برنامه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، علمی و فناوری در پنج سال آینده، توافقنامه تشویق متقابل سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت از آن و سند همکاری‌های فنی و نظامی به امضا برسد.