178‌میلیارد‌دلار درآمد کشورهای اوپک در 5 ماه

گروه بین‌الملل- اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد در پنج ماه اول سال ۲۰۰۹ میلادی کشورهای عضو سازمان اوپک در مجموع ۱۷۸‌میلیارد‌دلار درآمد کسب کردند. این در حالی است که در بازه مورد بررسی قیمت نفت در دنیا کمتر از نصف قیمت نفت در سال قبل بود و در برخی از ماه‌ها متوسط قیمت نفت از مرز ۳۰‌دلار آمریکا کمتر شد‌.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در پنج ماه اول امسال کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ۸۷‌میلیارد دلار از فروش نفت به‌دست آوردند و بیشترین میزان درآمد نصیب کشور عربستان سعودی شد‌.

این کشور که بزرگترین تولید کننده نفت در میان کشورهای عضو اوپک است در پنج ماه اول امسال ۴۸‌میلیارد ‌دلار درآمد کسب کرد و ۲۷‌درصد از مجموع درآمد این سازمان را به خوداختصاص داد‌.

در این پنج ماه درآمدی که کشور امارات متحده عربی از فروش نفت کسب کرد معادل ۱۶‌میلیارد‌دلار آمریکا و درآمدی که کویت بدست اورد برابر با ۱۵‌میلیارد‌دلار بود‌. در پنج ماه اول امسال کشور قطر که ثروتمند ترین کشور جهان اسلام است در مجموع ۸‌میلیارد‌دلار از فروش نفت به‌دست آورد‌.

اداره اطلاعات انرژی اعلام کرد قیمت نفت از مارس سال جاری تا کنون تقریبا دو برابر شده است که یکی از دلایل آن را می‌توان در کاهش ارزش‌دلار و تضعیف اقتصاد آمریکا جستجو کرد.

برخی از سرمایه داران به دلیل نوسانات زیاد ارزش‌دلار در بازار‌های جهانی قیمت بالای نفت از سهام نفتی و نفت به عنوان سرمایه قابل اعتماد استفاده می‌کنند و این سبب می‌شود تا قیمت نفت در دنیا افزایش یابد.

اوپک در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در سال ۲۰۰۹ میلادی بیشتر از ۲۳۰‌هزار بشکه در روز کمتر از برآوردهای قبلی باشد‌. این مرکز پیش‌بینی کرد در سال جاری میلادی روزانه ۸/۳۸میلیون بشکه نفت در دنیا مصرف شود‌.

بر طبق اطلاعات مندرج در گزارش اداره اطلاعات انرزی آمریکا در پنج ماه اول امسال در مجموع ۱۷‌میلیارد‌دلار نصیب اقتصاد ایران شد. ایران که دومین تولید کننده اوپکی محسوب می‌شود در بازه زمانی مورد بررسی حجم قابل توجهی نفت به بازار مصرف دنیا عرضه کرد. صادرات نفت از کشور ایران در ماه مه‌ سال ۲۰۰۹ میلادی ۸‌هزار بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه سال قبل بود و به ۷۰۸/۳‌میلیون بشکه در روز رسید.

طبق گزارش سازمان کشورهای صادر کننده نفت متوسط قیمت نفت ایران درماه می‌سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با ۰۲/۵۶‌دلار آمریکا بود که نسبت به ماه قبل از آن ۹۲/۵‌دلار رشد داشته است‌. پیش‌بینی می‌شود رشد قیمت نفت تا انتهای سال جاری سبب رسیدن متوسط قیمت نفت ایران به مرز ۷۰‌دلار شود که درآمد کلانی را نصیب اقتصاد این کشور می‌کند.

متوسط قیمت نفت اوپک در ماه مه‌سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با ۹۸/۵۶‌دلار آمریکا بود و ۷۸/۶‌دلار نسبت به ماه قبل از آن رشد داشت.

در پنج ماه اول امسال کشور الجزایر ۱۳‌میلیارد‌دلار و کشور عراق ۱۲‌میلیارد‌دلار و کشور لیبی ۱۱‌میلیارد‌دلار آمریکا از فروش نفت درآمد کسب کرد.

رشد درآمد نفتی عراق در پنج ماه اول امسال نسبت به سال‌های قبل از آن یک مساله بسیار با اهمیت است و نشان می‌دهد تلاش دولت این کشور برای اصلاح آسیب‌های وارد شده به صنعت نفت در جریان درگیری‌ها نتیجه مثبت در پی داشته است.