هند به دنبال ایجاد صلحی دیگر با پاکستان

گروه بین‌الملل- نخست وزیر هندوستان، مانموهان سینگ دیروز اعلام کرد که بدنبال تلاش دوباره برای ایجاد صلح با پاکستان است اما وی در عین حال تاکید کرد اسلام‌آباد نیازمند واکنشی «قدرتمند و موثر» برای پایان بخشی به تروریسم است. سینگ در سخنان خود گفت اگر رهبری پاکستان «تهور، اراده و سیاست آن را داشته باشد که جاده طولانی صلح را بپیماید، هندوستان با آن در نیمه دوم راه ملاقات خواهد کرد. من در گذشته هم درباره دیدگاهم درمورد یک شبه‌قاره دارای همکاری و ضرورت برخورداری افراد این شبه‌قاره از صلح سخن گفته‌ام. به همین دلیل است که ما باید دوباره سعی کنیم با پاکستان صلح ایجاد کنیم.»

این سخنان یک روز پس از آن مطرح شد که سینگ با رییس جمهوری پاکستان عاصف علی زرداری در حاشیه اجلاس منطقه‌ای شهر یکاترینبرگ روسیه دیدار کرد. این اولین دیدار چهره به چهره این دو مقام پس از حملات مرگبار بمبئی بود.

در حالی‌که خبرنگاران سینگ را در راه بازگشت از روسیه همراهی می‌کردند، وی افزود: «گام‌های قدرتمند و موثری که پاکستان علیه دشمنان صلح برمی‌دارد بسیار اساسی است.»

سینگ گفت که زرداری به او گفته است پاکستان صداقت دارد اما تاکید کرده‌است که دولتش با مشکلاتی روبرو است.»

هندوستان درپی حملات بمبئی در نوامبر گذشته که ۱۶۶ کشته بر جای گذاشت و شبه نظامیان پاکستانی وابسته به سرویس جاسوسی قوی آن کشور در آن دست داشتند، گفتگوهای چهارساله صلح با همسایه هسته‌ای و رقیب اصلی خود را به حال تعلیق درآورد.

هندوستان و پاکستان از هنگام تفکیک در سال ۱۹۴۷ سه بار با هم جنگیدند که دو بار آن بر سر منطقه هیمالیایی کشمیر بوده است.