گروه بین‌الملل- اخبار بد اقتصادی و تردید درباره توانایی بازار سهام به افزایش ضربه سنگینی به شاخص‌ها وارد کرد.

روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸۷ واحد سقوط کرد. این بزرگ‌ترین کاهش این شاخص از ۲۰ آوریل تاکنون بود. همه شاخص‌های اصلی بیش از دو‌درصد سقوط کردند. حجم معاملات سبک بود و عدم حضور خریداران را نشان داد، درعوض موجی از فروشندگان، سهام را زیر قیمت فروختند. اما کاهش در بازار سهام نشانه دیگری بود از اینکه افزایش بهاره بازار سهام متوقف شده است. کاهش از آسیا و اروپا آغاز شد و به آمریکا رسید. زیرا افزایش ارزش دلار قیمت کالا را به شدت کاهش داد. سهام شرکت‌های تولید‌کننده انرژی و مواد خام در ماه گذشته موجب افزایش بازار سهام شده است بنابراین کاهش قیمت انرژی و مواد خام بر بازار سهام تاثیر گذاشت. در این میان پس از آنکه شاخص تولید در نیویورک نشان داد تقاضا در ماه ژوئن تضعیف شده است، نگرانی‌های جدید در مورد اقتصاد به وجود آمد.

تحلیل‌گران می‌گویند شاخص‌ها دچار کاهش شدند زیرا سرمایه‌گذاران این پرسش را مطرح می‌کردند که چه چیزی موجب افزایش بازار سهام خواهد شد.

نگرانی درباره بهبود اقتصادی موجب توقف افزایش شاخص‌ها در هفته‌های اخیر شده است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۳/۱۸۷ واحد یا ۱/۲‌درصد کاهش یافت و به ۱۳/۸۶۱۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۴۹/۲۲ واحد یا ۴/۲‌درصد سقوط کرد و به ۷۲/۹۲۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۴۲/۴۲ واحد یا ۳/۲‌درصد کاهش به ۳۸/۱۸۱۶ واحد رسید.

در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۰۰/۱۵ واحد یا ۹/۲‌درصد کاهش یافت و به ۸۳/۵۱۱ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا دچار سقوط شدند، شاخص‌های ژاپن و هنگ‌کنگ حدود ۳‌درصد کاهش یافتند، زیرا ارقام ضعیف بخش تولید در آمریکا به اطمینان از بهبود سریع از رکود اقتصادی جهانی لطمه زد. قیمت نفت از بالاترین میزان هشت ماهه خود کاهش یافت و موجب سقوط ارزش سهام بخش کالا شد و ارزش سهام تولیدکنندگان مهم مثل شرکت تویوتای ژاپن به دلیل آمار اقتصادی ضعیف کاهش یافت.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۹/۲۸۶ واحد یا ۹/۲‌درصد کاهش یافت و به ۸۸/۷۵۲ واحد رسید. ان درحالی بود که بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد شرایط اقتصادی این کشور در حال بهبود است. بانک ژاپن همچنین نرخ بهره را تغییر نداد. نرخ بهره ژاپن ۱/۰‌درصد است. شاخص هنگ سنگ، هنگ‌کنگ ۶۲/۵۴۵ واحد یا ۳‌درصد سقوط کرد و به ۳۴/۱۷۹۵۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۹/۰‌درصد کاهش به ۱۵/۱۳۹۹ واحد رسید.