آغاز رقابت‌های انتخاباتی در افغانستان

گروه بین‌الملل- رقابت‌های انتخاباتی برای دومین انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ افغانستان، از دیروز سه‌شنبه آغاز شده است. صدها پوستر تبلیغاتی چهره کابل، پایتخت این کشور را دگرگون ساخته‌اند و نامزدهای انتخابات برای جلب آرای مردمی که دموکراسی برایشان طعمی تازه دارد به تکاپو افتاده‌اند. اما بر خلاف پایتخت، شهر جنوبی قندهار، قلب شورش‌های طالبان، خالی از پوسترهای تبلیغاتی و عاری از جو انتخاباتی ‌است. یک عضو شورای استانی قندهار به نام حاجی آقا لالایی می‌گوید: «شاید دلیل اینکه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز دفاتر انتخاباتی خود را در قندهار نگشوده‌اند مسائل امنیتی باشد. اما فکر می‌کنم بزودی برای آن اقدام کنند.»

در کابل، کاروانی متشکل از ۳۰ خودرو که با تصاویری از معاون سخنگوی پارلمان، میرویس یاسینی تزیین شده اند، ترافیک ایجاد کردند و سخنرانان آن‌ها به مردم در وصف برتری‌های این نامزد انتخاباتی اطلاعاتی ‌دادند. اما او تنها یک نفر از ۴۱ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان است.

حامیان وزیر امور خارجه اسبق افغانستان به نام عبدا... عبدا... در شهر کابل پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی کاندیدای خود را دست به دست می‌دهند. این اولین بار خواهد بود که وی در انتخابات ریاست‌جمهوری رقابت می‌کند.

یک نامزد عمده دیگر وزیر دارایی اسبق این کشور، اشرف غنی است که بنا بر گزارش‌ها در خانه خود واقع در غرب کابل با ۱۰۰۰ نفر دیدار کرد و طی سخنرانی ۲۵ دقیقه‌ای خود در این دیدار نزدیک به هشت سال ریاست‌جمهوری حامد کرزای را مورد انتقاد قرار داد. در شرایطی که کرزای در سفر دولتی خود به روسیه به سر می‌برد، دفتر انتخاباتی او از رسانه‌ها خواست تا برنامه‌های دور دوم وی را اعلام کنند.

پوسترهای رییس‌جمهوری افغانستان و همراهان او از جمله جنگ سالار محمد قسیم فهیم که پرونده‌ای موفق در جنگ با طالبان دارد، در کنار پوسترهای سایر نامزدها بر روی دیوارها، تابلوهای برقی، درختان و حتی علایم راهنمایی و رانندگی به چشم می‌خورد. کرزای در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۴ توانست ۴/۵۵‌درصد آرا را به خود اختصاص دهد و صاحبنظران بر این باورند که این بار هم در انتخابات ماه اوت از شانس خوبی برخوردار است هرچند که او طی دوران نزدیک به هشت ساله ریاست‌جمهوری خود نتوانست با فساد و طالبان مبارزه موفقی داشته باشد.

منتقدان او را به برخورداری از مزیتی ناعادلانه در این رقابت‌ها متهم می‌کنند و می‌گویند او به خاطر مقامش به منابع دولتی و بین‌المللی دسترسی دارد و وقتی در سرتاسر این کشور ناآرام حرکت می‌کند از امنیت بیشتری برخوردار است.

یک مقام کمیسیون مستقل انتخابات به نام داوود علی نجفی به خبرنگاران گفت که رییس‌جمهوری افغانستان موافقت کرده است تا همه ملاقات‌های دولتی که در انتخابات به نفع او تمام خواهند شد، به حال تعلیق درآیند. متحدان دولت افغانستان در حال اعزام هزاران نیرو به این کشور هستند تا مبادا بروز خشونت باعث شود مردم از انتخابات دور بمانند یا شبهه‌ای در مورد صحت آرا برجای بماند.

دو تن از نامزدهای انتخابات شورای استانی که قرار است همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۲۰ اوت برگزار شود طی هفته‌های اخیر کشته شدند که گفته می‌شود یکی از آن‌ها توسط طالبان کشته شده است.