اجلاس کشورهای BRIC در روسیه

گروه بین‌الملل- امروز سه‌شنبه رهبران برزیل، روسیه، هندوستان و چین یعنی کشورهای BRIC برای نخستین اجلاس رسمی خود در یکاترینبورگ روسیه گردهم می‌آیند. هندوستان و چین به‌رغم رکود اقتصادی جهانی با سرعت معقول به رشد خود ادامه می‌دهند، و گرچه برزیل در رکود بسر می‌برد بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این کشور به‌زودی بهبود خواهد یافت. از این چهار اقتصاد روسیه که به شدت به صادرات نفت وابسته است بدترین آسیب را دیده است. سران کشورهای BRIC در مورد برنامه‌های درازمدت برای یافتن جایگزینی برای دلار به عنوان ارز جهانی، بحث می‌کنند. موضوع دیگری که در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد تجارت کالا است: چین و هندوستان واردکننده بسیاری از کالاها ازجمله نفت هستند و روسیه و برزیل صادرکننده مواد خام هستند. اصلاح قوانین مالی در آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا

این هفته برای کسانی که به اصلاح قوانین مالی علاقه‌مندند هفته پرباری است. روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا و باراک اوباما اصلاحاتی را برای نظام نظارتی اعلام خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود هیات جدیدی را برای نظارت بر دیگر ناظران ایجاد خواهند کرد. در انگلستان نیز روز چهارشنبه وزیر دارایی آلیستر دارلینگ در مورد اصلاحات مالی سخنرانی خواهد کرد. اواخر هفته نیز رهبران اتحادیه اروپا در اجلاس خود درباره همین موضوع بحث خواهند کرد.

اصلاح قانون مهاجرت در آمریکا

روز چهارشنبه ۱۷ ژوئن رهبران کنگره آمریکا در جلسه‌ای در کاخ سفید شرکت می‌کنند تا درباره چشم‌انداز اصلاح قوانین مهاجرت بحث کنند. باراک اوباما و هری رید رهبر اکثریت سنا قصد دارند لایحه اصلاح را تا پایان سال به تصویب برسانند. این لایحه به وضع ۱۲میلیون مهاجر که غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند رسیدگی خواهد کرد. مخالفان این اصلاح می‌گویند این قانون موجب عفو خارجیان غیرقانونی می‌شود و دیگران را نیز به مهاجرت تشویق می‌کند، اما خارج کردن کارگران غیرقانونی از سایه می‌تواند جمع‌آوری مالیات را تقویت کند، از سوءاستفاده از کارگران بکاهد و رشد اقتصادی را بیشتر کند.

اعلام استقلال گرینلند

روز یک‌شنبه ۲۱ ژوئن مردم گرینلند گام دیگری برای استقلال کامل از دانمارک بر خواهند داشت. ۵۶،۰۰۰ شهروند گرینلند نسخه بسط داده شده خودمختاری را خواهند پذیرفت. رفراندم سال۲۰۰۸ نشان داد بیش از ۷۵درصد از این که گرینلند مسوولیت پلیس و دادگستری و امنیت را به عهده بگیرد حمایت کردند. در این زمان گرینلند که از قرن هیجدهم تاکنون توسط دانمارک اداره می‌شود اعلام استقلال خواهد کرد. ذخایر مواد معدنی فراوان این منطقه، ازجمله نفت و سنگ‌های قیمتی، می‌تواند این منطقه کم جمعیت را ثروتمند کند.