گروه بین‌الملل - لوی ماوانواسا رییس‌جمهوری زامبیا از کشورهای آفریقایی درخواست کرد تا به کشتی‌ای که برای زیمبابوه سلاح حمل می‌کند، اجازه ورود به آب‌های سرزمینی‌شان را ندهند. به گزارش بی‌بی‌سی، رییس‌جمهوری زامبیا، گفت: تنشی که به دنبال انتخابات ماه گذشته در زیمبابوه ایجاد شده است، نباید تشدید شود و بنابراین باید از ورود سلاح به این کشور جلوگیری کرد.گفته شده بود که کشتی چین قرار است به آنگولا برود؛ اما آمریکا گزارش داده است که باید مقامات بندر در این کشور و نامیبیا را تحت فشار گذاشت که به کشتی اجازه پهلو گرفتن ندهند.

رییس‌جمهوری زامبیا گفت: امیدوار است همه کشورها این موضوع را رعایت کنند، زیرا واقعا ما نمی‌خواهیم درگیری‌ها و خشونت در زیمبابوه به دلیل اختلاف اخیر تشدید شود.

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل اعلام کرد، آنها از کلیه کارگران خود در سراسر آفریقا خواسته است، به تخلیه این کشتی‌ کمک نکنند. گفته شده است که این کشتی حدود ۳میلیون گلوله اسلحه، ۱۵۰۰راکت و نارنجک و ۲۵۰۰گلوله خمپاره حمل می‌کند. مخالفان می‌گویند احتمالا این مهمات علیه مغرضان فعلی در جنگ سنگینی استفاده شود. دولت مکررا این موضوع را انکار می‌کند و اپوزیسیون را متهم می‌کند که از فرصت موجود برای تشدید فضای بین‌المللی علیه دولت زیمبابوه استفاده می‌کند.این کشتی که در بندر دوربان آفریقای جنوبی پهلو گرفته بود، پس از چهل روز مجبور به ترک این بندر شد، دادگاهی در کشور آفریقای جنوبی اجازه تخلیه سلاح‌ها و انتقال آنها را به زیمبابوه صادر نکرد. به‌رغم اینکه گزارش شده است که کشتی راه آنگولا را که متحد دولت زیمبابوه محسوب می‌شود، در پیش دارد، موسسه بنادر آنگولا اعلام کرده است که کشتی اجازه تخلیه در آنگولا را نخواهد داشت. رییس این موسسه گفت این کشتی حتی اجازه ندارد وارد آب‌های سرزمینی آنگولا شود، چه رسد به اینکه در بندر پهلو بگیرد و بار خود را تخلیه کند.