ایسنا- وزرای خارجه امارات و آمریکا در منامه یک توافقنامه همکاری‌های هسته‌ای امضا کردند.

به گزارش روزنامه البیان عبد‌ا... بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات که برای شرکت در نشست ۶+۲+۱ (شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس به‌علاوه مصر، اردن و آمریکا) به منامه بحرین رفته بود، در نشستی با کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا این یادداشت تفاهم هسته‌ای را امضا کرد. وزیر خارجه امارات این یادداشت تفاهم را الگویی مناسب و نشانه اعتماد آمریکا به امارات در زمینه ‌فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش دانست. شیخ عبد‌ا... پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: ما واقعا می خواهیم مثالی خوب در منطقه باشیم.رایس هم در واکنش گفت: می‌دانم که این طور است. امارات متحده عربی شریک و قدرتی مسوولیت‌پذیر است. وی افزود: ما کاملا از آنچه شما می‌خواهید انجام دهید حمایت می‌کنیم. از نظر ما دستیابی به انرژی هسته‌ای امری بسیار مهم است.

آمریکا و بحرین نیز ماه گذشته در واشنگتن تفاهم‌نامه مشابهی را برای همکاری در عرصه تولید انرژی اتمی امضا کردند.اما در این تفاهم نامه بحرین قول داد که از تلاش برای دستیابی به فن‌آوری چرخه سوخت صرفنظر کند و برای تامین نیاز نیروگاه‌های خود در آینده به بازار بین‌المللی سوخت هسته‌ای اتکا کند.

شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تحت حمایت برخی کشورهای غربی از جمله آمریکا در تلاش هستند تصمیم ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ خود را پیگیری کنند تا بر اساس آن به یک برنامه مشترک هسته‌ای دست یابند.