گروه بین‌الملل- با توجه به افزایش استفاده از غلات برای تولید سوخت در کشورهای صنعتی، دو تن از رهبران آمریکای لاتین در خصوص استفاده از این مواد غذایی برای تولید سوخت هشدار دادند. اوو مورالس رییس‌جمهوری بولیوی در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، استفاده بیش از اندازه از غلات را برای تولید سوخت‌های زیستی نگران‌کننده خواند و گفت: توسعه تولید سوخت‌های زیستی زندگی بسیاری از مردم فقیر جهان را با خطر روبه‌رو کرده است. رییس‌جمهوری بولیوی در ادامه سخنان خود خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: در حالی که جهان با بحران غذا روبه‌رو شده است و میلیون‌ها نفر در آستانه گرسنگی قرار دارند، استفاده از غلات برای تولید سوخت به افزایش بحران غذا کمک خواهد کرد. وی خواستار توقف تولید سوخت‌های زیستی در کشورهای پیشرفته شد.

آلن گارسیا، رییس‌جمهوری پرو نیز در سخنرانی خود در صحن علنی سازمان ملل تولید سوخت‌های زیستی را عاملی برای کاهش غذا در جهان دانست و گفت: افزایش اختصاصی زمین به کشت غلات برای تولید سوخت‌های زیستی موجب کاهش کشت غلات برای مصارف غذایی خواهد شد و این به معنی خارج شدن غذا از دست مردم فقیر جهان است.

این سخنرانی‌ها در زمانی انجام شد که اتحادیه اروپا قرار است نشست خود را به منظور بررسی سیاست‌های مربوط به سوخت‌های زیستی برگزار کند. این اجلاس به میزبانی گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا انجام خواهد شد. انگلستان یکی از کشورهایی است که تولید اتانول را به منظور استفاده از سوخت خودروها آغاز کرده است. ایالات متحده نیز اتانول را به عنوان سوخت به کار می‌برد. کمپانی خودروسازی آمریکایی در حال طراحی موتورهایی هستند که به جای بنزین از الکل اتانول به عنوان سوخت بهره ببرند. کمپانی خودروسازی شورولت و فورد سال گذشته اولین مدل‌های اتانول‌سوز را به بازار عرضه کردند.

در کشورهای آفریقایی کشاورزان تشویق می‌شوند تا زمین‌های خود را به زیر کشت غلاتی ببرند که قابلیت استحصال اتانول بیشتری دارند. غنا یکی از این کشورها است که کشاورزان آن برای کاشت نیشکر تشویق می‌شوند. از هر ۱۰هزار هکتار زمین های نیشکر نزدیک به ۵۵میلیون لیتر اتانول به دست می‌آید. تحلیل‌گران عقیده دارند که عمومیت یافتن استفاده از خودروهای اتانولی باعث می‌شود تا میزان تقاضا برای سوخت اتانول افزایش یافته و در آن زمان تولید اتانول به یک چالش جدی برای اقتصاد جهان و یک تهدید برای امنیت غذایی تبدیل شود. ذرت علوفه‌ای و نیشکر اقلام عمده‌ای هستند که برای تولید اتانول سوختی استفاده می‌شوند. گزارش‌های سال گذشته فائو نشان می‌دهند که افزایش کشت ذرت علوفه‌ای موجب کاهش سطح زیر کشت ذرت خوراکی شده است.