گروه بین‌الملل- بانک مرکزی انگستان ۵۰میلیارد پوند به سیستم بانکی این کشور تزریق می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی به دنبال ادامه بحران بانکی در انگلستان و زیان بانک‌ها، بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت تا به منظور جلوگیری از کاهش پرداخت وام‌های بخش مسکن، ۵۰میلیارد دلار به سیستم بانکی وارد ‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گروهی از بانک‌های انگلیسی فعال در بخش اعتبارات مسکن اعلام کردند که برای فعالیت خود نیازمند دریافت وام‌های بلندمدت از بانک مرکزی هستند. این موج دوم بحران اعتبارات بخش مسکن بریتانیا است. موج اول که از نیمه دوم سال ۲۰۰۷ شروع شد به زیان دو بانک بزرگ انگلیسی منجر شد. بانک نوردرن راک به دلیل مطالبات معوقه فراوان نتوانست به حیات خود در بخش خصوصی ادامه دهد و با استقراض ۱۳۰میلیارد پوندی از بانک مرکزی به صورت یک بانک دولتی درآمد.

اکنون در آستانه موج دوم بحران اعتبارات در بریتانیا بانک انگلستان قصد دارد با تزریق این ۵۰میلیارد پوند از ورشکستگی بانک جلوگیری کند. با این حال اخباری که از وضعیت مسکن بریتانیا به گوش می‌رسد همچنان نگران‌کننده است.

به گزارش رویترز قیمت‌ها روز به روز در حال کاهش پیدا کردن هستند و معاملات تقریبا به حال راکد درآمده‌اند. قیمت‌های پایین نمی‌تواند سود مورد انتظار صاحبان خانه‌ها را تامین کند و آنها از فروش خانه‌ها خودداری می‌کنند. در مقابل از بازپرداخت بدهی‌هایشان به بانک‌ها هم چشم‌پوشی می‌کنند. این مساله موجب می‌شود تا بانک‌ها به مطالباتشان نرسیده و در دادن وام‌های تازه دچار مشکل شوند.

از این رو اقتصاددانان انگلیسی عقیده دارند که در صورت برطرف نشدن این مشکل و احیای وضعیت اقتصادی، تزریق این پول‌ها از سوی بانک مرکزی تنها می‌تواند نقش مسکن را ایفا کند و بار دیگر وضعیت به حالت سابق درمی‌آید. در میان اقتصادهای اروپایی اقتصاد بریتانیا بیشترین همانندی را با اقتصاد ایالات متحده دارد و از آن به شدت تاثیر می‌پذیرد. برنامه تزریق ۵۰میلیارد پوند در اواخر هفته آینده اجرا خواهد شد.

بحران اقتصادی، گوردون براون نخست‌وزیر این کشور را در شرایط ناخوشایندی قرار داده است؛ به گونه‌ای که از هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود حزب کارگر به رهبری براون انتخابات محلی در اول ماه مه را به حزب محافظه‌کار به رهبری دیوید کامرون واگذار کند.