باهره دامغانی- گزارش درآمد گوگل و سیتی‌گروپ بزرگ‌ترین بانک آمریکا باعث تقویت روحیه سرمایه‌گذاران وال‌استریت و ترقی شاخص‌ها در روز جمعه شد. به گزارش آسوشیتدپرس گزارش درآمد بانک سیتی‌گروپ روز جمعه وال‌استریت را شگفت‌زده کرد. مقامات بانک گزارش دادند ضرر این بانک بزرگ در سه ماه اول سال ۱/۵میلیارد دلار بوده است که نصف ضرری بود که این بانک در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ به خود دیده بود، این خبر یعنی کاهش میزان ضرر بانک فی‌نفسه خبر خوبی برای بازار شمار می‌رفت که درباره اوضاع و احوال بانک‌ها نگران است و منتظر شنیدن مبلغ ضرر بیشتری از این بانک‌ بوده، اما خبر گوگل بسیار شیرین‌تر از گزارش سیتی‌گروپ برای بازار بود. براساس گزارش درآمد فصلی سود این کمپانی در سه ماه اول ۳۰درصد یا ۳۸/۱میلیارد دلار افزایش یافته است. به این ترتیب این دوازدهمین فصل پیاپی از ۱۵ فصلی است که گوگل سهام خود را وارد بازار سهام کرده است. فروش این کمپانی نیز پس از کسر پولی که به سایت‌های شریک اعطا شد ۴۶درصد افزایش یافته است و به ۷/۳میلیارد دلار بالغ شده است.

این خبرها در روزهایی که سرمایه‌گذاران نگران جریان کند اقتصاد ایالات متحده هستند که خود می‌تواند باعث کاهش درآمد و سود کمپانی‌های بزرگ شود، بسیار امیدبخش است. تاکنون درآمد کمپانی‌ها یا فراتر از انتظار پیش‌بینی‌کنندگان بوده است یا حداقل انتظارات آنها را برآورده کرده است، به این ترتیب با گزارش رونق گوگل، روز جمعه وال‌استریت دلیلی برای درنگ و مکث نداشت.

تحلیل‌گران می‌گویند این اولین هفته از گزارش درآمد کمپانی‌ها بود و کمپانی‌های نامدار در ایالات متحده توانسته بودند درآمد خوبی داشته باشند. همچنین بانک‌ها که مهم‌ترین نگرانی وال‌استریت هستند هم توانسته بودند، سرمایه خود را افزایش دهند و ضرر خود را محدود کنند. به هر حال به نظر می‌رسد بازار در روزهای اخیر به دنبال پیدا کردن شالوده و مبنای قرص و محکمی برای فعالیت و جنب‌وجوش و در این هفته حداقل توانست این بنا را پیدا کند، هر چند بازار باید به روی دیگر سکه یعنی وضعیت قیمت‌ها و به ویژه قیمت غذا و سوخت هم توجه کند که می‌تواند دلیلی برای رشد جریان منفی در بازار ارائه دهد.

شاخص سهام داوجونز در روز جمعه ۲۲۹ واحد یا ۸۱/۱درصد به دست آورد و به عدد ۱۲۸۴۹رسید که در نوع خود جهشی برای شاخص به شمار می‌رود. شاخص استاندارد اندپورز ۲۵واحد یا ۸۱/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۹۰ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۶۱واحد یا ۶۱/۲درصد ترقی کرد و به واحد ۲۴۰۳رسیده در روز جمعه به لطف گزارش‌های خوب ۴۸/۱میلیارد سهم دست به دست شد که در مقایسه با ۲۳/۱میلیارد سهم که در روز پنج‌شنبه رد و بدل شد، افزایش چشمگیری نشان می‌دهد.

برای کل هفته شاخص داوجونز ۳/۴درصد به دست آورد که بهترین هفته برای این شاخص صنعتی از فوریه تاکنون به شمار می‌آید. شاخص استاندارد اندپورز هم ۳/۴درصد به دست آورد و شاخص سهام تکنولوژی نزدک به دلیل جهش سود گوگل ۹/۴درصد افزایش یافت. ارزش سهام سیتی گروپ ۵/۴درصد یا ۰۸/۱دلار افزایش یافت. در حالی که قیمت هر سهم گوگل حدود ۲۰درصد یا ۸۷/۸۹درصد ترقی یافت.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن ۲۷/۱درصد به دست آورد. اعلام خبر کمک بانک مرکزی انگلیس به بانک‌ها سبب رشد شاخص FTSE در لندن شد. داکس آلمان ۴۱/۲درصد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۰۵/۲درصد به دست آوردند. قیمت نفت در بازارهای جهانی روز جمعه به ۱۱۷دلار برای هر بشکه افزایش یافت. انفجار لوله نفت در نیجریه از دلایل افزایش قیمت نفت به ۱۱۷ دلار شد.