پوتین اولین مهمان برلوسکنی

گروه بین‌الملل- ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه با سیلویوبرلوسکنی دیدار کرد تا اولین رهبر اروپایی باشد که با نخست‌وزیر جدید ایتالیا دیدار و گفت‌و گو می‌کند. موضوع اصلی این دیدار نجات هواپیمایی آلیتالیا بود که در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته است. هواپیمایی دولتی آلیتالیا که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خطوط هوایی در اروپا است از یک سال پیش به دلیل افزایش هزینه‌ها سیر نزولی را طی کرده و اکنون در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. سیلویو برلوسکنی یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی خود را نجات دادن خطوط هوایی آلیتالیا قرار داده بود و در اولین گام نیز به سراغ این هواپیمایی رفته است. سیلویو برلوسکنی به ولادیمیر پوتین پیشنهاد داد. ولادیمیر پوتین این پیشنهاد را به صورت مشروط پذیرفت. در صورتی که مذاکرات به‌خوبی پیش برود بخشی از سهام آلیتالیا به شرکت آئروفلوت روسیه منتقل می‌شود. ارزش این انتقال ۳۴۰‌میلیون دلار خواهد بود.

مذاکرات انرژی بخش دیگری از گفت‌و گو‌های پوتین و برلوسکنی را تشکیل می‌داد. ولادیمیر پوتین به عنوان کشوری که اصلی‌ترین تامین‌کننده گاز ایتالیا است به برلوسکنی اطمینان خاطر داد که روسیه در برابر تعهدات انرژی خود به کشورهای اروپایی احساس مسوولیت می‌کند.

برلوسکنی نیز با بیان اینکه ۳۰درصد گاز ایتالیا از روسیه وارد می‌شود، گفت: سفر ولادیمیر پوتین برای تحکیم روابط دو کشور انجام گرفته است.

در همین حال ولادیمیر پوتین بر تمایل مسکو برای تقویت روابط با رم تاکید کرد. در این دیدار موضوع روابط مسکو برای اتحادیه اروپا در کانون توجه مذاکرات قرار داشت، چرا که به دلیل وتوی لهستان هنوز مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا در خصوص همکاری و مشارکت بیشتر اقتصادی و نظامی آغاز نشده است. اتحادیه اروپا نگران از دست رفتن فرصت‌ها و واکنش متقابل روسیه است. از سوی دیگر مساله استقلال کوزوو به چالش دیگری در روابط مسکو و اتحادیه اروپا تبدیل شده است. روسیه چندین بار تهدید کرده که کشورهایی که استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته‌اند قوانین بین‌المللی را نقض کرده و باید منتظر پاسخ روسیه باشند. پوتین و برلوسکنی ابراز اطمینان کردند که وضعیت ساکن روابط مسکو و اتحادیه اروپا به زودی از حالت سکون درآمده و به طرف مثبت حرکت کند. برلوسکنی در این دیدار به پوتین گفت که تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا رژیم بدون روادید سفر بین روسیه و اتحادیه اروپا برقرار شود.