وال‌استریت به احیای اقتصاد کمک کند

گروه بین‌الملل- گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا در کاخ سفید با جورج‌بوش، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده دیدار و گفت‌و‌گو کرد. خروج سربازان از عراق، وضعیت اقتصادی و تقویت روابط‌ استراتژیک بین بریتانیا و ایالات‌متحده از مهم‌ترین محورهای گفت‌و‌گو بین براون و بوش بود. گوردون براون در این دیدار از آمریکا و بریتانیا به عنوان دو خانواده یاد کرد که باید برای شکوفایی دوباره اقتصاد با یکدیگر همکاری کنند. گوردون براون که پیش از رهسپاری به سوی ایالات‌متحده با معامله‌گران بورس لندن گفت‌و‌گو کرده بود، در این جلسه از بوش خواست تا زمینه گفت‌و‌گو و همکاری بین لندن و نیویورک را فراهم آورد.

گوردون براون در کنفرانس خبری پس از دیدار با بوش گفت: شرایط اقتصاد جهانی پیچیده‌تر شده است و این بحران‌های اقتصادی را نیز پیچیده‌تر کرده است. با این وجود گوردون براون ابراز عقیده کرد که این بحران می‌تواند به سرعت برطرف شود.

وی گفت: من اعتقاد دارم که احیای بازارهای مالی در جهان می‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند. براون وال‌استریت را بازار بزرگی توصیف کرد که می‌تواند به گشایش گره بحران اقتصادی در ایالات‌متحده کمک کند.

گوردون براون با هدف کمک به احیای وضعیت اقتصادی به ایالات‌متحده سفر کرده است. دولت وی به شدت زیر انتقاد حزب رقیب قرار گرفته است. زیرا مردم این کشور در پی سقوط قیمت مسکن و یک اقتصاد تقریبا راکد در مورد آینده و رفاه خود نگران هستند. انگلیس دومین کشوری است که در جریان بروز بحران اعتبارات در بخش مسکن زیان دید و یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های این کشور به نام نوردرن راک تحت تاثیر بدهی‌های فراوان ملی اعلام شد.

وضعیت نابسامان اقتصادی حزب کارگر را در شرایط بدی قرار داده است و حتی ممکن است این حزب بار دیگر با بحران هدایت و رهبری مواجه شود.

در همین حال دیروز گوردون براون پس از دیدار با بوش راهی نیویورک شد تا در دو برنامه ویژه شرکت کند. برنامه اول او در نیویورک حضور در سازمان ملل و دیدار با بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان است. براون در این دیدار در مورد مسائلی همچون صلح در آفریقا و مساله استقلال کوزوو با بان‌کی‌مون گفت‌وگو خواهد کرد.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که در مورد انتخابات زیمبابوه موضع‌گیری کرده و خواستار اعلام سریع نتیجه این انتخابات شده است. براون پیش از این اعلام آمادگی کرد که در زمینه برقراری صلح در آفریقا کمک کند. وی همچنین موضوع استقلال کوزوو و واکنش روسیه را نیز مطرح خواهد کرد. براون سپس به دیدار گروهی از مدیران بانک‌های بزرگ وال‌استریت و مدیران عامل شرکت‌های بزرگ خرید و فروش سهام خواهد رفت.