ایسنا- وزیر خارجه آمریکا گفت: تایید بیانیه اعلام برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی زمان می‌برد. برخی از تحریم‌های آمریکا علیه پیونگ‌یانگ ممکن است پیش از تمام شدن زمان اعلام برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی لغو شود. به گزارش خبرگزاری رویتر، با این حال کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد که اگر ایالات‌متحده بعدها پی ببرد که کره‌شمالی در اعلام برنامه‌های هسته‌ای خود صادق نبوده است، پیامدهایی را برای این کشور کمونیستی به همراه خواهد داشت.

به طور جداگانه نیز یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد: یک تیم آمریکایی طی چند روز آینده از کره‌شمالی دیدار خواهد کرد تا در خصوص چگونگی تایید گزارش درست و کامل از برنامه‌های هسته‌ای این کشور که قرار بود پیونگ‌یانگ آن را در ۳۱ دسامبر ارائه دهد، بحث و گفت‌وگو کند.

شکست کره‌شمالی در ارائه بیانیه هسته‌ای، باعث متوقف شدن توافق چند‌جانبه سال ۲۰۰۵ شد که طی آن کره‌شمالی متعهد شد تا تمام برنامه‌ها و سلاح‌های هسته‌ای خود را در ازای مشوق‌های اقتصادی و سیاسی کنار بگذارد.

اعلام برنامه‌های هسته‌ای کره‌جنوبی به دلیل بی‌میلی پیونگ‌یانگ در خصوص بحث درباره

هر گونه انتقال تکنولوژی هسته‌ای به دیگر کشورها به ویژه سوریه و نیز گزارش فعالیت غنی‌سازی اورانیوم تا حدودی به تعویق افتاد.

در مرحله دوم توافق شش جانبه، انتظار می‌رود ایالات‌متحده تحریم کره شمالی و قرار دادن این کشور تحت عنوان فهرست «کشورهای حامی تروریسم» و قانون «تجارت با کشورهای دشمن» را لغو کند.

با این حال، بسیاری دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی در جای خود باقی خواهد ماند. در مرحله سوم، انتظار می‌رود کره‌شمالی تجهیزات هسته‌ای خود در یانگ بیون را تعطیل کند و تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را در ازای مشوق‌های اقتصادی و سیاسی بیشتر کنار بگذارد. کاندولیزا رایس در یک نشست خبری گفت: تایید بیانیه زمان می‌برد؛ چون این برنامه‌ها پیچیده هستند.