گروه بین‌الملل- شاخص‌های وال‌استریت روز پرتنشی را که حاصل اخبار متناقض اقتصادی از افزایش تورم گرفته تا جهش قیمت نفت و نیز افزایش درآمد کمپانی‌ها بود سرانجام با افزایش به پایان بردند. به گزارش آسوشیتدپرس بازار صبح را با خبر افزایش درآمد کمپانی جانسون‌اند جانسون آغاز کرد. این کمپانی در گزارشی درباره درآمد سه ماه اول خود اعلام کرد، سود این کمپانی تولیدکننده لوازم بهداشتی ۴۰درصد افزایش یافته است. پس از یک رشته گزارش‌های نامطلوب از درآمد کمپانی‌ها سود چشمگیر جانسون نقش یک امیدبخش را در بازار ایفا کرد. این خبر همراه با گزارش بانک مرکزی نیویورک درباره افزایش تولید صنعتی در ماه آوریل به تقویت جریان مثبت بازار کمک کرد و توانست خبر منفی افزایش قیمت نفت و نیز تورم عمده‌فروشی را خنثی کند.

در روز سه‌شنبه در وال‌استریت قیمت نفت به دلیل هوای بد در مکزیک که می‌تواند عرضه نفت را دچار اختلاف کند، افزایش یافت و به ۱۱۲دلار رسید. افزایش قیمت نفت در این روزها خبر خوبی برای صنعت هواپیمایی نیست که همین هفته برای جلوگیری از ورشکستگی دو خط بزرگ هوایی آمریکا در صدد ادغام هستند. وال‌استریت درباره حجم سهامی که در حال معامله هستند، نگران است با اینکه خبر ادغام، فی‌نفسه خبر خوبی برای بازار به شمار می‌رود زیرا که در اقتصاد به معنای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود است.

همچنین وزارت بازرگانی در روز سه‌شنبه گزارش خرده‌فروشی را منتشر کرد. براساس این گزارش قیمت عمده‌فروشی در ماه گذشته ۱/۱درصد یعنی سه برابر افزایش یافته است. البته در ماه نوامبر شاخص قیمت‌های عمده‌فروشی ۶/۲درصد افزایش یافته بود که در ۳۳ سال اخیر بی‌سابقه بود. اقتصاددانان و کارشناسان انتظار افزایش ۴/۰درصدی را در شاخص داشتند؛ اما ارزش قیمت انرژی و نیز غذا از دلایل جهش شاخص در ماه گذشته به شمار می‌رود.

به هر حال شرایط بازار در روزها و بلکه ماه‌های اخیر عادی نیست. جهش در قیمت‌های غذا و انرژی در حالی اتفاق می‌افتد که بیکاری در ایالات متحده در حال افزایش است و بسیاری از اقتصاد‌دانان بر این باور هستند که کشور به ورطه کسادی لغزیده است. طبق نظر‌سنجی اخیر از مردم ایالات متحده ۷‌نفر از هر ده آمریکایی معتقدند که رییس‌جمهور بوش نتوانسته است اقتصاد را اداره کند به این ترتیب در روز سه‌شنبه شاخص داوجونز ۶۰‌واحد یا ۴۹/۰‌درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۳۶۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶‌واحد یا ۴۶/۰‌درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۳۴ رسید در حالی‌که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۱۰‌واحد یا ۴۹‌/۰‌ درصد به دست آورد و به واحد ۲۲۸۶ رسید.

افزایش شاخص‌های وال‌استریت سرمایه‌گذاران را در توکیو تشجیع و ترغیب کرد و همراه با کاهش ارزش ین در مقابل دلار باعث ترقی شاخص‌ها در توکیو شد. سرمایه‌گذاران توکیو صبح روز چهارشنبه را در حالی آغاز کردند که گزارش سود کمپانی اینتل را نیز دریافت کرده بود و بنابر این سرمایه‌گذاران هم عوامل و دلایلی که سرمایه‌گذار را به معامله ترغیب می‌کند، در دست داشتند. به این‌ترتیب شاخص سهام نیکی ۱۵۶‌واحد یا ۲/۱‌درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۱۴۶‌ رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۱۶‌واحد یا ۲۷/۱‌درصد افزایش یافت و به واحد ۱۲۷۲ رسید.

در بازار معاملات ارزی ارزش ین در مقابل دلار تنزل یافت و روز چهارشنبه در توکیو هر دلار به ازای ۶۵/۱۰۱ین معامله شد. روز سه‌شنبه هر دلار به ازای ۹۲/۱۰۰‌ین در نیویورک معامله شده بود. نرخ برابری یورو در برابر دلار به ازای هر یورو ۵۷۹۰/۱‌دلار معامله شد، روز سه‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۸۵۷/۱‌دلار معامله شده بود.