پاپ به دنبال احیای اعتبار کلیسای آمریکا

گروه بین‌الملل- پاپ بندیکت شانزدهم وارد ایالات متحده شده و در پایگاه هوایی اندروز در حومه شهر واشنگتن مورد استقبال جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده و همسرش قرار گرفت. این اولین سفر پاپ بندیکت شانزدهم به آمریکا از زمان بر عهده گرفتن رهبری کاتولیک‌های جهان است. پاپ اولین نفری است که جورج بوش برای استقبال از او به فرودگاه رفته و روی پله‌های هواپیما از او استقبال می‌کند. در سال‌های اخیر ایالات ‌متحده با چند مورد رسوایی اخلاقی کشیش‌های کاتولیک در مورد آزار جنسی کودکان روبه‌رو شده است که اعتبار کلیسای کاتولیک این کشور را در جهان مسیحیت خدشه‌دار ساخته است.

به همین دلیل پاپ در اولین گفت‌و‌گو با خبرنگاران در هواپیما به این مساله اشاره کرد و گفت: کلیسای کاتولیک هر آن چه را که در توان دارد برای التیام دادن آسیبی که این رفتار کشیش‌ها وارد کرده است به کار خواهد بست. پاپ افزود: دیگر اجازه نخواهم داد آزاردهندگان کودکان به کسوت کشیشی درآیند.

پاپ قرار است در جریان حضورش در آمریکا علاوه بر دیدار با جورج بوش به نیویورک نیز سفر کرده و در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی ‌کند. پاپ در نیویورک همچنین در محل برج‌های سازمان تجارت جهانی حاضر شده و برای قربانیان این حادثه دعا خواهد خواند. جورج بوش‌ همچنین سالگرد هشتاد و یکمین سال تولد پاپ بندیکت شانزدهم را نیز در کاخ سفید جشن می‌گیرد.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید درمورد محورهای گفت‌و‌گوی پاپ و جورج بوش گفت: در این دیدار دو طرف در مورد مسائلی همچون حقوق بشر، مهاجرت‌های غیرقانونی به ایالات متحده و مبارزه با افراط‌گرایی سخن خواهند گفت. بخش عمده مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده را کاتولیک‌هایی تشکیل می‌دهند که از طریق مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند. جنگ عراق نیز یکی دیگر از گفت‌و‌گوهای بوش و پاپ خواهد بود. پاپ بارها مخالفت خود را با این جنگ اعلام کرده است.

ایالات متحده بیش از ۷۰میلیون کاتولیک دارد و سومین مرکز کاتولیک‌های جهان به حساب می‌آید. جورج بوش در طول سال‌های حضورش در کاخ سفید به دلیل مخالفت با قانونی شدن سقط جنین و چند لایحه دیگر مورد توجه واتیکان و پاپ قرار گرفته است. نظرسنجی‌های انجام شده در مورد پاپ از محبوبیت قابل قبول او در جمع مردم ایالات متحده حکایت می‌کند، با این حال همچنان پاپ ژان پل دوم محبو‌ب‌ترین پاپ در نزد مردم ایالات متحده است. سفر پاپ به آمریکا با مخالفت‌هایی نیز رو‌به‌رو شده است.