اعتصاب سراسری زیمبابوه را فرا می‌گیرد

گروه بین‌الملل - حزب جنبش تغییرات دموکراتیک زیمبابوه که مورگان چانگیرای کاندیدای خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۹ مارس در این کشور می‌داند با پخش اعلامیه‌هایی از مردم درخواست کرد تا به یک اعتصاب سراسری در این کشور دست بزنند.

به گزارش آسوشیتدپرس این اعلامیه‌ها حاوی مطالبی علیه دولت موگابه و لزوم حفاظت از آرای مردم هستند. در همین حال مورگان چانگیرای دیروز بار دیگر خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرده و از رابرت موگابه درخواست کرد تا هر چه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند.

تظاهرات سراسری و اعتصاب پس از آن سازماندهی شد که دادگاه عالی زیمبابوه انتشار فوری نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد.

پیش از این حزب جنبش تغییرات دموکراتیک با ارائه دو دادخواست جداگانه خواستار انتشار فوری نتایج رای‌گیری شده بود.

به عقیده این حزب تاخیر طولانی در ارائه نتایج غیرقانونی بوده و نشانه پیروزی مورگان چانگیرای است.

حزب جنبش تغییرات دموکراتیک امیدوار است تا این تظاهرات و اعتصاب سراسری مورد حمایت مردم قرار گیرد و از این طریق دولت مجبور به پذیرش شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

با این حال این نگرانی وجود دارد که اعتصاب سراسری نیز راه به جایی نبرد یا این که از سوی نیروهای پلیس و امنیتی زیمبابوه سرکوب شود.

دولت موگابه در سال‌های گذشته بارها اعتصاب و تظاهرات‌ مردمی را در اعتراض به وضعیت اقتصادی و خفقان سیاسی سرکوب کرده است.

بی‌بی‌سی نیز از هراره مرکز زیمبابوه گزارش داد که نیروهای پلیس و ارتش این کشور برای مقابله با اعتصاب سراسری و تظاهرات آماده می‌شوند.

از صبح دیروز خودروهای ارتش در شهرهای مختلف به خصوص شهرهایی که مرکز فعالیت حزب جنبش تغییرات دموکراتیک هستند،

به حرکت درآمد و در میادین اصلی مستقر شدند. همچنین اتومبیل‌های مجهز به تجهیزات آبپاش نیز در شهرها مستقر شدند.

سخنگوی پلیس زیمبابوه در هراره گفت: پلیس جمهوری زیمبابوه نسبت به توزیع اعلامیه‌های ضددولتی از سوی حزب جنبش تغییرات دموکراتیک هشدار داده و آن را غیرقانونی خواند.

در همین حال جنبش تغییرات دموکراتیک اعلام کرد یکی از طرفدارانش به دست اعضای حزب زانوپی اف که از رابرت موگابه حمایت می‌کند، مورد اصابت چاقو قرار گرفته و کشته شده است.

تحلیل‌گران عقیده دارند که شروع اعتصاب سراسری در زیمبابوه می‌تواند موجب ورود این کشور به یک سلسله بحران‌های خشونت‌بار شود. همانند آنچه که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در کنیا به وقوع پیوست.