گروه بین‌الملل- رکورد پشت رکورد! این تنها جمله‌ای است که می‌توان برای توضیح وضعیت بازار نفت خام در این روزها به کار برد. هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز در بوس نیویورک با ۱/۱دلار افزایش قیمت رو‌به‌رو شد. این افزایش موجب شد تا بشکه‌های نفت رکورد جدیدی را از خود بر جای بگذارند. هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز به قیمت ۴۸/۱۱۲ دلار داد و ستد شد. به گزارش رویترز کاهش ارزش دلار و گزارش‌هایی که چشم‌انداز عرضه را نامطمئن تصویر می‌کنند مهم‌ترین عامل ایجاد نگرانی و افزایش قیمت‌ها هستند.

به گزارش رویترز، پیش‌بینی‌هایی که درخصوص جلسه آینده بانک مرکزی ایالات‌متحده می‌شود حاکی از این است که فدرال‌رزرو باز هم نرخ بهره را به منظور ایجاد تحرک اقتصادی افزایش خواهد داد.

این کار موجب تضعیف بیش از پیش دلار خواهد شد و سرمایه‌گذاران را برای هجوم به طرف بازارهای کالا ترغیب می‌کند. ویکتور شام، کارشناس و تحلیل‌گر بازار انرژی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اخبار حاکی از تداوم بحران بانک‌داری و بازار اعتبارات است که این اخبار جریان حرکت دلار از این بازارها به سوی بازار نفت و دیگر کالاها را شدت می‌بخشد. وی گفت: تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط میزان تقاضا روزانه ۲/۱میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد و در صورتی که تضمین‌های این افزایش تقاضا از سوی عرضه‌کنندگان وجود نداشته باشد، قیمت‌ها با سرعت بیشتری افزایش پیدا خواهد کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز از رکوردشکنی نفت برنت دریای شمال خبر داد. دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال به قیمت ۲۲/۱۱۰ دلار داد و ستد شد. نفت دریای شمال علاوه بر مشکلات جاری بازارهای نفت با مشکل کاهش فشار در چاه‌ها نیز رو‌به‌رو است.

از سوی دیگر دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز دیروز قیمت هر بشکه نفت این سازمان را ۰۲/۱۰۴ دلار اعلام کرد. این بالاترین رقم ثبت شده برای نفت این سازمان در طول ۴۰ سال عمر آن است.