دالایی‌لاما: به دنبال استقلال نیستم

ایسنا- تلویزیون دولتی چین اعلام کرد که نیروهای این کشور اسلحه‌هایی را پیدا کردند که در یک معبد بودایی در یکی از مناطق‌ تبت در جنوب شرقی چین مخفی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، به گزارش تلویزیون دولتی چین، پلیس این کشور یک ماه پیش در پی اطلاعات مردمی۳۰ سلاح گرم را در یک معبد در منطقه «آبا» در استان «سی چوان» کشف کرد. ران بو افسر پلیس چین، اعلام کرد: بعضی از این سلاح‌های گرم در این معبد پخش شده بودند و بعضی از آنها در مکان‌هایی بودند که راهبان نوشته‌های مقدس را نگهداری می‌کنند. طبق شناسایی‌های به عمل آمده، این سلاح‌های گرم اسلحه‌های نیمه خودکار بودند.

پلیس چین نام این معبد را«گیردنگ» عنوان کرد.

روزنامه خلق (روزنامه رسمی چین)، رسانه‌های غربی را به تحریف تظاهرات علیه مشعل المپیک و شاخ و برگ دادن به آن متهم کرد.

این روزنامه همچنین از اتحادیه اروپا به دلیل محکوم نکردن حامیان دالایی‌لاما، رهبر معنوی تبت که چین معتقد است باعث ایجاد شورش‌های ۱۴ مارس در لهاسا (پایتخت تبت) بوده‌اند، شدیدا انتقاد کرد.

این روزنامه‌ در سرمقاله خود نوشت: مردم این سوال را مطرح می‌کنند که اتحادیه اروپا که همیشه ادعا‌ی حقوق بشر و آزادی می‌کند چرا نسبت به حملات و کشتار مردم بی‌گناه در تبت و نقض حقوق بشر توجهی نکرده است؟

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، دالایی‌لاما تاکید کرد، درصورتی‌که درگیری‌های تبت از کنترل خارج شود استعفا خواهد داد. وی همچنین ادعا‌ها مبنی بر اینکه وی می‌خواهد تبت را از چین جدا کند، رد کرد.

دالایی‌لاما رهبر تبعید شده تبت، در حاشیه یک کنفرانس پنج روزه به خبرنگاران گفت: کل جهان می‌داند که دالایی‌لاما در پی کسب استقلال یا جدایی از چین نیست. در صورتی‌که درگیری‌ها از کنترل خارج شود، تنها گزینه‌ای که برای من باقی خواهد ماند استعفا است. من می‌خواهم این حرف را بازگو کنم. اگر اکثریت مردم با خشونت رفتار کنند من استعفا خواهم داد.

دالایی‌لاما همچنین دوباره بر حمایت خود از بازی‌های المپیک تاکید کرد، اما از حق تظاهرکنندگان برای ابراز احساساتشان نیز دفاع کرد.

وی گفت: همه می‌دانند که من از بازی‌های المپیک حمایت می‌کنم. واقعا معتقدم شرکت در بازی‌های المپیک دیگر به تصمیم هر فرد باز می‌گردد. البته من فکر نمی‌کنم که دعوت نامه دریافت کنم، اگر هم دعوت نامه برای من فرستاده شود، باز هم موضوع اصلی وضعیت تبت است و نه دعوت نامه.

دالایی‌لاما همچنین خواستار آزادی و مداوای کسانی شد که طی سرکوب نیروهای امنیتی چین دستگیر و زخمی شده‌اند.

وی خواست در‌های تبت به روی ناظران بین‌المللی باز شود تا آنها بتوانند آزادانه به تحقیقات خود در مورد حوادث اخیر این منطقه از چین بپردازند.