پاپ در نیویورک

گروه بین‌الملل- پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر معنوی کاتولیک‌های جهان امروز برای دیداری ۵روزه وارد ایالات متحده می‌شود. این نخستین دیدار پاپ بندیکت شانزدهم از این کشور است که یکی از بیشترین جمعیت‌های کاتولیک جهان را دارد. پاپ در این سفر از شهرهای نیویورک و واشنگتن دیدار خواهد کرد و مراسم عشای ربانی را نیز برگزار خواهد کرد. این نخستین سفر یک رهبر کاتولیک‌های جهان به ایالات‌متحده پس از حوادث تروریستی یازده سپتامبر به حساب می‌آید. کاخ سفید تدابیر امنیتی گسترده‌ای را برای این سفر برنامه‌ریزی کرده است. هزاران نیروی پلیس محلی و پلیس فدرال تامین امنیت این سفر را برعهده خواهند داشت و در این کار با گارد سوئیسی محافظ پاپ همکاری می‌کنند. دیدار جورج بوش و پاپ بندیکت شانزدهم بیست و پنجمین دیدار بین یک پاپ و یک رییس‌جمهوری ایالات متحده است. پیش از این جورج بوش با پاپ در واتیکان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس، پاپ بندیکت شانزدهم در محل کنگره ایالات متحده نیز سخنرانی خواهد کرد. پاپ بندیکت شانزدهم سومین پاپی است که در کنگره ایالات متحده سخنرانی می‌کند. پیش از این پاپ پل بیست و دوم و ژان پل دوم در کنگره آمریکا سخنرانی کرده بودند. پیش‌بینی می‌شود موضوعاتی همچون جنگ عراق، مساله سقط جنین و کودک‌آزاری از مهم‌ترین محورهای سخنان پاپ در سفر به آمریکا باشد. پاپ بندیکت شانزدهم یکی از مخالفان جنگ عراق به حساب می‌آید و چندین بار تاکنون خواستار توقف این جنگ شده است. در همین حال، گروه‌های ضدجنگ در آمریکا و چند کشور اروپایی نسبت به سفر پاپ به ایالات متحده و دیدارش با جورج بوش اعتراض کرده‌اند. به عقیده این گروه‌ها، پاپ به عنوان یک چهره مذهبی صلح‌طلب باید در برابر جنگ عراق مواضع تندتر و شفاف‌تری اتخاذ کند.

از سوی دیگر، سفر پاپ به ایالات متحده به شدت تحت‌تاثیر رسوایی‌های اخلاقی چند کشیش کاتولیک در سال‌های اخیر قرار گرفته است.

براساس اعلام پلیس نیویورک‌، درمدت شش روز اقامت پاپ در شهرهای نیویورک و واشنگتن‌، پلیس آمریکا با سرویس‌های مخفی امنیتی و نیروهای محافظ گارد سوئیس که وظیفه حفاظت از پاپ را برعهده دارند، ارتباط و همکاری تنگاتنگ خواهد داشت‌. شمار این نیروها اعلام نشده است‌.

در تمام دیدارهای پاپ در آمریکا، همه افرادی که به نوعی در این دیدارها حضور خواهند داشت، مورد تشخیص هویت قرار می‌گیرند و از ردیاب فلزات برای کنترل امنیتی محل استفاده خواهد شد. پاپ ۱۶ آوریل در کاخ سفید با جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار می‌کند و ۱۸ آوریل در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در نیویورک سخنرانی خواهد کرد. پاپ همچنین در دو مسابقه فوتبال آمریکایی در روزهای ۱۷ آوریل در واشنگتن و ۲۰ آوریل در نیویورک نیز به عنوان تماشاگر ویژه حضور خواهد داشت‌.