صندلی داغ عقیدتی برای کلینتون و اوباما

گروه بین‌الملل- باراک اوباما و هیلاری کلینتون در نشستی عقیدتی شرکت کردند و به سوالاتی درباره ایمان و مذهب پاسخ دادند.

به گزارش آسوشیتدپرس سناتور باراک اوباما که هفته قبل با گفتن اینکه طبقه کارگر، خسته و فرسوده از مشقت‌ کار دل به مذهب و تفنگ بسته‌اند، فرصتی به هیلاری کلینتون برای انتقاد در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی بزرگ در پنسیلوانیا داده بود، با شرکت در این جلسه سعی کرد تا فرصت از دست داده را جبران کند و نیز سخنان هفته گذشته را توضیح دهد. در این جلسه هر دو کاندیدا از اعتقاد به خدا و حضور آن در زندگی خود صحبت کردند و اشاره کردند که آنها معمولا انجیل می‌خوانند و سعی می‌کنند بسیاری از موضوعاتی که فعلا درباره آن بحث و جدل در جامعه وجود دارد، مانند سقط جنین را در انجیل بیابند و با کمک آموزه‌های آن راهی پیدا کنند.

هیلاری کلینتون در پاسخ به این سوال که اگر زندگی یک مفهوم است و حیات انسان از زمان جنینی آغاز می‌شود، پس آیا سقط جنین ممانعت و از بین بردن یک زندگی نیست، گفت من معتقد به حیات جنینی هستم؛ اما درباره سقط جنین من فقط زندگی بالقوه را در نظر نمی‌گیرم. من زندگی‌های دیگر را هم که درگیر آن خواهند بود در نظر می‌گیرم. انسان‌ها باید حق داشته باشند تصمیم درست و عمیقی بگیرند؛ زیرا در غیر این صورت دخالت دولت می‌تواند به منزله مداخله در امور فردی باشد که با مصالح و ویژگی‌های یک جامعه باز تفاوت دارد. وی گفت سقط جنین باید قانونی، ایمن و کم‌ باقی بماند.

اوباما در پاسخ به اینکه آیا زندگی انسان از بدو دوران جنینی آغاز می‌شود یا خیر،‌ گفت من پاسخ این سوال را نمی‌دانم. وی توضیح داد که برخی امور است که پاسخ روشن و قطعی درباره آن وجود ندارد. من نمی‌دانم واقعا اینکه زندگی از بدو دوران جنینی آغاز می‌شود، یعنی چه، یعنی از زمانی که یک سلول جدا می‌شود؟ از زمانی که روح به بدن دمیده می‌شود؟ آنچه من می‌دانم این است که موضوع فوق‌العاده قدرتمندی درباره حیات دوران جنینی وجود دارد که بیشتر موضوع را اخلاقی می‌کند و باید در این گونه مباحث آن جنبه را در نظر گرفت.

جلسه‌ای که دو کاندیدا در آن شرکت کردند، بیشتر به جلسه تفتیش عقاید شباهت داشت غیر از سقط جنین که موضوع مجادلات مهم در ایالات متحده است، سوالاتی نظیر اینکه آیا اراده خداوند بر ریاست‌جمهوری شما قرار گرفته است یا نه واگر قرار گرفته باشد، شما چه نظری دارید؟ به نظر می‌رسد کاندیداهای دموکرات که کمتر مذهبی نسبت به جمهوری‌خواهان هستند، ناگزیر هستند در این جلسات به مذهب برای به دست آوردن رای مردم ایالات‌متحده تظاهر کنند.

در آستانه انتخابات بزرگ در پنسیلوانیا، دو کاندیدا سعی دارند بر اشتباهات یکدیگر تمرکز کنند تا بتوانند وضعیت خود را در رقابت باقیمانده تثبیت کنند. اوباما سعی کرده است در فرصت‌های تبلیغاتی باقیمانده سخنان هفته گذشته خود را درباره کارگران توضیح دهد. وی که این روزها موضع دفاعی دارد و می‌خواسته است علت عدم جذب رای کارگران به خود را توضیح دهد، گفت: قصد توهین به کارگران را نداشته است چنان که خانم کلینتون علاقه‌مند است آن را تعبیر کند، فقط می‌خواسته است بگوید آنها به لحاظ اقتصادی خیلی در تنگنا هستند.

کلینتون گفت سخنان اوباما درباره اینکه کارگران به مذهب و تفنگ چسبیده‌اند کاملا نخبه‌گرایانه و مبتکرانه است و با ارزش‌ها و زندگی میلیون‌ها آمریکایی بیگانه است. پاسخ اوباما به انتقادهای بی‌رحمانه خانم کلینتون این بود که سابقه وی نشان می‌دهد که دغدغه‌های خاصی درباره کارگران داشته باشد. او بیشتر پول خود را از لابیست‌های صنعت بیمه و دارو و وال‌استریت می‌گیرد چه طور ممکن است دغدغه طبقه کارگر را داشته باشد.

انتخابات پنسیلوانیا در روز ۲۲ آوریل، یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و سپس در ششم ماه مه، انتخابات در کارولینای شمالی و ایندیانا برگزار می‌شود.