گروه بین‌الملل- در هفته گذشته مقامات صندوق بین‌المللی پول پیوسته در حال هشدار و زنهار بودند. رییس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که بحران کمبود اعتبارات هنوز رفع نشده است و دولت‌ها باید برای مهار بحران و جلوگیری از گسترش دامنه آن دخالت بیشتری کنند. دومنیک استراوس کان همچنین درباره گران شدن قیمت غذا و وضعیت وخیمی که احتمال دارد دامن کشورهای فقیر به ویژه آفریقایی را بگیرد، هشدار داد. وی همچنین هشدار داد که روند رشد توسعه در کشورهای در حال توسعه کند خواهد شد و اهداف توسعه‌ای که برای این کشورها مقرر شده است. در سال‌جاری محقق نخواهد شد، بازارها البته به سخنان و هشدارهای رییس صندوق بین‌المللی پول توجه زیادی نکردند و چشم به اخباری داشتند که فی‌نفسه برای فعالیت بازارها اهمیت دارد، هرچند از این اخبار می‌‌خواستند دریابند که بحران کمبود اعتبارات چه اندازه توانسته تاثیر بگذارد یا تاثیرات آن مهار شود.

اما در ایالات متحده خبر مهم کاهش تعداد تقاضاهای بیمه بیکاری در آغاز هفته بود که با توجه به افزایش بیکاری در ماه مارس، این خبر خوبی برای وال‌استریت به شمار می‌رفت. گزارش درآمد کمپانی‌ها تاکنون در ایالات متحده مطلوب نبوده است. گزارش‌ها با انتشار خبر کمپانی بزرگ آلومینیوم «آلوکا» آغاز شد و با کاهش سود جنرال الکتریک ادامه یافت و بازار را واقعا نگران ساخت، هر چند سرمایه‌گذاران خیلی سعی کرده بودند تا خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و به اخبار منفی زود واکنش نشان ندهند.

در ایالات متحده، سرمایه‌گذاران در پایان هفته خبری درباره شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان دریافت کردند که تلنگر نهایی را به جریان مثبت بازار زد و باعث تنزل شاخص‌ها در روز جمعه شد. افزایش تورم که دلیل اصلی افزایش قیمت انرژی است، از عوامل مهم کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان است. افزایش قیمت انرژی بر قیمت غذا فشار می‌آورد و تورم را به موضوع و مشکل جهانی بدل کرده است. افزایش تورم در ایالات متحده باعث شد که بانک مرکزی ایالات متحده به رغم در دست داشتن دلایل کافی که بر کسادی اقتصادی دلالت می‌کنند نرخ بهره را در جلسه مارس خود کاهش ندهند. نرخ بیکاری از ۸/۴درصد به ۱/۵درصد افزایش یافته است و تعداد شغلی که توسط بخش خصوصی در این کشور ایجاد شده است، صرفا ۹۸۰۰۰شغل بوده است و برای چهارمین ماه پیاپی کاهش را تجربه کرده است. بازار مسکن در ایالات متحده همچنان شکننده و متزلزل است. فروش خانه‌های موجود در آمریکا ۹/۱درصد در ماه فوریه تنزل یافته است. بسیاری از اقتصاددانان معتقدند مادام که بازار مسکن در ایالات متحده جان نگیرد، بیم آن وجود دارد که کسادی به بخش‌های اقتصادی سرایت کند، آلن‌‌گرین اسپن رییس سابق بانک مرکزی آمریکا در هفته گذشته پیوسته از خود دفاع کرد و گفت که او مقصر کسادی بخش مسکن نیست. در بریتانیا هم بازار مسکن حال و روز خوشی ندارد و قیمت مسکن همچنان رو به افول دارد.

قیمت خانه‌ها در ماه مارس ۵/۲درصد تنزل یافته است. از سپتامبر ۱۹۹۲ تاکنون این بالاترین رقم کاهش قیمت مسکن است. کاهش قیمت مسکن در مقایسه با ماه مارس، قیمت‌ها ۱/۱درصد از سال قبل در همین زمان بالاتر هستند. برونداد صنعتی در ماه فوریه ۳/۰درصد در این کشور افزایش یافت که ۳/۱درصد از سال قبل در همین زمان افزایش نشان می‌دهد. بانک مرکزی انگلیس هم در اقدامی شجاعانه برای تحریک رشد اقتصادی نرخ بهره کشور را ۲۵/۰درصد تنزل داد.

در آلمان، تولید صنعتی ۴/۰درصد در ماه فوریه برای سومین ماه متوالی افزایش یافت. در اسپانیا هم تولید صنعتی ۸/۱درصد در سال تا ماه فوریه افزایش داشته است. نرخ بیکاری در کانادا در ماه مارس به ۶درصد رسید که نسبت به ماه قبل یعنی فوریه که میزان بیکاری ۸/۵درصد بود، اشتغال کاهش نشان می‌دهد.