آرای انتخابات زیمبابوه بازشماری می‌شود

گروه بین‌الملل - آرای اخذ شده در انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه بازشماری می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس این آرا در شرایطی بازشماری می‌شوند که دولت رابرت موگابه از انتشار نتیجه شمارش مرحله اول خودداری کرده است. پیش از این حزب جنبش تغییرات دموکراتیک که رقیب اصلی رابرت موگابه به حساب می‌آید، با شمارش مجدد آرا مخالفت کرده و آن را راهی برای اعمال تقلب گسترده‌تر عنوان کرد.

مورگان چانگیرای رقیب موگابه که خود را پیروز این انتخابات عنوان کرده است، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: شمارش مجدد آرا تلاش حزب زانوپی‌اف (حزب حاکم) برای ابقای رابرت موگابه است. وی خواستار اعلام هر چه سریع‌تر نتایج شمارش اولیه آرا شد.

در همین حال حزب زانوپی‌اف که از رابرت موگابه حمایت می‌کند و از سال ۱۹۸۰ تاکنون کنترل پارلمان و دولت را به طور همزمان در دست داشته، از تخلف انتخاباتی به زیان موگابه خبر داد.

به گفته این حزب بیش از ۵هزار رای به زیان موگابه شمارش شده است. از سوی دیگر مورگان چانگیرای هشدار داد که در صورت اعلام نتایج به سود موگابه، کشور دستخوش ناآرامی‌های سیاسی خواهد شد.

به عقیده او دیرکرد دو هفته‌ای در اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری زیمبابوه نشانه پیروزی حزب جنبش تغییرات دموکراتیک است.

پیشتر گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا و بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواستار انتشار نتایج انتخابات در زیمبابوه شدند.

گوردون براون در این خصوص گفت: مردم زیمبابوه تعهد خود را به دموکراسی نشان دادند و اکنون نوبت دولت است که آرای آنها را اعلام کند. در همین حال رهبران کشورهای جنوب آفریقا در نشست خود که صبح دیروز در لوساکا، پایتخت زامبیا، برای حل و فصل بحران سیاسی زیمبابوه پس از انتخابات این کشور، به پایان رسید، انتشار فوری نتایج انتخابات این کشور را خواستار شدند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، کابینگا پاند، وزیر امور خارجه زامبیا در جمع خبرنگاران گفت: حاضران در نشست ۱۳ ساعته سران کشورهای جنوب آفریقا از مقام‌های انتخاباتی در زیمبابوه خواستند تا تایید صحت و سقم و انتشار نتایج انتخابات را هر چه سریع‌تر و به طور قانونی انجام دهند.

وی در این نشست همچنین از رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه خواست تا تضمین کند که دور دوم احتمالی انتخابات در شرایط آرام و امن برگزار خواهد شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه احتمالا با حضور موگابه و مورگان چانگیرای، رهبر اپوزیسیون برگزار خواهد شد.

حزب مخالف زیمبابوه و سازمان‌های حقوق بشری‌ موگابه را به سازماندهی یک مبارزه هدفمند خشونت آمیز در واکنش به شکست حزب حاکم زانوپی‌اف در انتخابات پارلمانی ۲۹ مارس متهم کرده‌اند. نشست سران کشورهای جنوب آفریقا تقریبا ۱۰ ساعت از بیش برنامه از قبیل تعیین شده طول کشید و حدودا ساعت پنج صبح دیروز به وقت محلی به پایان رسید.

یک مقام بلندپایه زامبیا گفت: این تاخیر به دلیل اختلاف نظر بین سران بر سر اینکه آیا بن‌بست پس از انتخابات زیمبابوه باید یک بحران نامیده شود یا خیر، صورت گرفت. این در حالی است که پاند، مقام زامبیایی در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار داشت: این یک بحران نیست.

سخنان یک مقام انتخاباتی در هراره مبنی بر بازشماری آرای ۲۳ حوزه انتخابیه تردید‌های تازه‌ای را در خصوص انتخابات ایجاد کرده و احتمال اینکه حزب زانوپی‌اف شکست خود را در انتخابات پارلمانی وارونه جلوه دهد، مطرح کرده است.