خبرگزاری مهر - وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه دیدار رییس جمهوری اسبق این کشور با رییس دفتر سیاسی حماس به نفع سیاست آمریکا نیست، اعلام کرد: به کارتر توصیه کردیم از انجام این دیدار منصرف شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شون مک کورمک در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا، اواخر ماه مارس به جیمی کارتر توصیه کرد که در خلال سفرش به سوریه با خالد مشعل دیدار نکند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد: حماس گروهی تروریستی (مخالف اشغالگری صهیونیست‌ها) است که با مذاکرات صلح بین فلسطینیان و اسرائیل مخالف است.

وی درادامه گفت: وزارت امور خارجه آمریکا به کارتر در هماهنگ کردن دیدارهایش درصورت سفر به سوریه کمک خواهد کرد، اما در برنامه یا تعیین زمان برای دیدار با شخصیت‌های حماس شرکت نخواهد کرد. مک کورمک با اشاره به اینکه در واقع به رییس جمهوری اسبق آمریکا توصیه کردیم که چنین نشست‌هایی را برگزار نکند، گفت: برگزاری چنین نشست‌هایی به نفع سیاست آمریکا یا به نفع روند صلح نیست. جیمی کارتر درنظر دارد هفته آتی به سوریه سفرکند، اما سخنگوی وی تاکنون پیش‌بینی‌ها درباره دیدارهای احتمالی کارتر را با سران حماس در دمشق نه رد و نه تایید کرده است.

رسانه‌های گروهی آمریکایی پیش از این خبر داده بودند: کارتر مهندس توافقنامه صلح بین مصر و اسرائیل در سال ۱۹۷۹ و برنده جایزه صلح نوبل در نظر دارد در سفرش به خاورمیانه با خالد مشعل در دمشق دیدار کند.