دستگیری 953 نفر در شورش‌های اخیر تبت

ایسنا- رییس دولت منطقه خودمختار تبت، دیروز اعلام کرد که پلیس چین ۹۵۳ تن را که مظنون به دست داشتن در شورش‌های ماه گذشته این منطقه هستند بازداشت کرده است. اما این افراد معرف تمام مردم تبت نیستند. به گزارش خبرگزاری رویتر، کیانگ پونکوگ، رییس دولت منطقه خودمختار تبت در یک کنفرانس خبری در پکن اعلام کرد که دادستان همچنین حکم بازداشت ۴۰۳ تن از دستگیر شدگان را صادر کرده است.

وی همچنین افزود که این آشوبگران تنها اقلیت بسیار کوچکی از مردم تبت بوده‌اند و تعداد راهبان در میان آنها بسیار اندک بوده است. وی گفت: این افراد نمی‌توانند معرف تبت و مردم تبت باشند.

چین، دالای لاما، رهبر روحانی تبعید شده تبت را به دلیل شورش‌هایی که ماه گذشته تحت رهبری راهبان تبتی انجام گرفت و منجر به ایجاد خشونت در لهاسا، پایتخت تبت شد، مورد سرزنش قرار داد. این ناآرامی‌ها به استان‌های چینی که تعداد زیادی از جمعیت آنها تبتی هستند، کشیده شد.

دالای لاما که در سال ۱۹۵۹ بعد از یک شورش نافرجام علیه حکومت چین به هند گریخت این اتهام را رد کرده است. دولت از شورشیان خواسته بود خود را تسلیم کنند تا در مجازات آنها تخفیف داده شود.

کیانگ پونکوگ گفت که ۳۶۲ تن داوطلبانه به پلیس مراجعه کرده‌اند. از این ۳۶۲ تن، ۳۲۸ تن به خاطر سنگین نبودن جرمشان و به دلیل مراجعت داوطلبانه به پلیس، آزاد شدند.

با این حال مشخص نیست که ۳۴ نفر باقیمانده جزو ۹۵۳ نفری که اخیرا دستگیر شده‌اند، هستند یا خیر.

پلیس همچنین مجوز دستگیری ۹۳ مظنون را صادر کرده است که ۱۳ تن از آنها دستگیر و ۹ تن از آنها خود را تسلیم کرده‌اند.