گروه بین‌الملل- رشد قیمت نفت تا ۱۵۰دلار ادامه پیدا می‌کند. روزنامه گلف تایمز دیروز به نقل از یک سازمان مطالعات انرژی در ایالات متحده گزارش داد که عوامل موثر بر بازار نفت موجب خواهد شد که قیمت نفت در بلند مدت تا ۱۵۰دلار در هر بشکه بالا برود. تحلیل این موسسه نشان می‌دهد که رشد تقاضا به گونه‌ای است که قیمت نفت خام را سالانه ۱۰ تا ۱۵دلار افزایش می‌دهد. این در حالی است که چشم‌انداز افزایش تولید متناسب با افزایش تقاضا نیست. کاهش فشار چاه‌های نفت، سیاست‌های حمایت از قیمت‌های بالا و همچنین افزایش مصرف داخلی نفت خام عواملی است که موجب می‌شود عرضه نتواند پا به پای تقاضا جلو برود. این گزارش با اشاره به اینکه میزان تقاضا به طور روز افزون در حال افزایش است، افزود: کشورهای مصرف‌کننده بزرگ نفت خام همچون هند، چین و ایالات متحده به سرعت در حال افزایش واردات خود هستند به گونه‌ای که تا سال ۲۰۱۵ میزان تقاضای چین و هند به ترتیب معادل ۱/۵ و ۳/۴درصد سالانه افزایش پیدا خواهد کرد.

این گزارش در ادامه با اشاره به افزایش مصرف داخلی در کشورهای در حال توسعه صادرکننده نفت نوشت: کاهش صادرات کشورهای تولیدکننده نفت همچون عربستان و دیگر کشورهای خاورمیانه به دلیل افزایش نیاز داخلی به انرژی‌های فسیلی موجب خواهد شد تا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آینده با کاهش عرضه معادل ۵/۱میلیون بشکه مواجه شود.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ دیروز از افزایش مجدد قیمت نفت خام برای سومین روز پیاپی خبر داد. دیروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در بورس نفت نیویورک به قیمت ۵۴/۱۰۸دلار داد و ستد شد. این در حالی است که به دلیل کاهش ارزش دلار پیش‌بینی می‌شود این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند. در هنگام کاهش ارزش دلار، سرمایه‌گذاران بین‌المللی به دلیل بازده بیشتر به سوی بازارهای کالایی از جمله نفت هجوم می‌آورند که این مساله موجب افزایش معاملات کاغذی در بازار نفت و ایجاد تقاضای کاذب می‌شود.