خبرگزاری مهر- یک روزنامه انگلیسی از امضای توافقنامه‌‌ای میان دولت عراق و آمریکا مبنی بر موافقت بغداد با حضور دائمی‌نظامیان آمریکایی در این کشور خبر داد.

روزنامه گاردین با اعلام این مطلب در ادامه نوشت: در این توافق نامه همچنین دو طرف با تمدید حضور سازمان ملل متحد در عراق که در پایان سال‌‌جاری میلادی به پایان می‌رسد، نیز موافقت کرده‌‌اند. به نوشته این روزنامه، توافق انجام شده میان بغداد و واشنگتن، به نظامیان آمریکایی حاضر در عراق این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی درباره محدودیت زمانی در هر زمانی که لازم باشد و به منظور بازداشت مظنونین، عملیات نظامی‌انجام دهند.

این توافقنامه همچنین هیچ محدودیتی را از لحاظ تعداد نظامیان آمریکایی حاضر در عراق، اسلحه هایی که این نظامیان می‌توانند از آنها استفاده می‌کنند و همچنین نحوه رفتار نظامیان آمریکایی با مردم عراق را متوجه ارتش آمریکا نمی‌کند.

گفته می‌شود این توافقنامه بر اساس منافع مشترک آمریکا و عراق و همچنین بر اساس حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و حفظ استقلال سیاسی عراق تهیه و تنظیم شده است.

علاوه بر این موارد، آمریکا و عراق با این مساله نیز توافق کرده‌‌اند که در هر زمان ممکن و در شرایط بحرانی با یکدیگر رایزنی کنند. در متن توافقنامه بغداد و واشنگتن آمده است: آمریکا نباید از تمامیت ارضی عراق به عنوان پایگاهی برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کند.

این توافقنامه در حالی به امضای بغداد و واشنگتن رسیده که سفیر آمریکا و فرمانده نظامیان این کشور در عراق، گزارش جدید خود درباره تحولات این کشور را به کنگره آمریکا ارائه کرده‌اند و بر اساس این گزارش سیاست‌‌‌های آتی آمریکا در عراق ترسیم شود.