ایسنا- کره شمالی دیروز در موج جدید جنگ لفظی خود با رییس‌جمهوری کره جنوبی، وی را به نزدیک‌تر کردن این شبه جزیره به یک جنگ هسته‌ای متهم کرد. رودونگ سین مون، روزنامه حزب کمونیست کره شمالی تصمیم لی‌میونگ‌باک، رییس‌جمهوری کره جنوبی را برای انتخاب مشاور اقتصادی خود در مذاکرات شش جانبه به منظور خلع سلاح هسته‌ای این کشور را به تمسخر گرفت و نوشت که لی میونگ باک باید به آمریکا دستور دهد تا تسلیحات هسته‌ای خود را که به مقادیر فراوان در کره جنوبی ذخیره کرده، خارج کند. آمریکا هم‌پیمان طولانی مدت نظامی سئول عنوان کرده است که آخرین تسلیحات هسته‌ای‌اش را در سال ۱۹۹۱ از کره جنوبی خارج کرده است. این روزنامه از آمریکا خواست تا به تهدید سیاسی، نظامی، امنیت و استقلال‌جمهوری خلق کره شمالی پایان دهد.

در مقاله این روزنامه آمده است که درخواست دولت لی میونگ باک از پیونگ یانگ برای خلع سلاح هسته‌ای‌ آن به عنوان پیش شرطی برای ایجاد روابط بهتر میان دو کره، باعث ایجاد بحران در روابط آنها شده است. اظهارات این روزنامه که به عنوان دیدگاه پیونگ یانگ تلقی می‌شود در آستانه دیدار امروز میان مذاکره‌کنندگان آمریکا و کره شمالی در مذاکرات شش جانبه خلع سلاح‌ هسته‌ای پیونگ یانگ در سنگاپور، منتشر شده است.

تحلیل‌گران معتقدند که احتمالا کره شمالی سعی دارد به لی میونگ باک فشار وارد آورد تا سئول از موضع‌ سرسختانه خود نسبت به پیونگ یانگ دست بردارد.