ایسنا- بر اساس نظرسنجی افکار عمومی موسسه‌ آی.سی.ام از روزنامه‌ دیلی تلگراف محافظه‌کاران انگلستان اکثریتی با ۴۰ کرسی بیشتر را در مجلس عوام پارلمان این کشور از آن خود خواهند کرد. به نوشته‌ روزنامه‌ دیلی تلگراف، بر اساس این نظرسنجی حزب محافظه کار به رهبری دیوید کامرون با به دست آوردن شش امتیاز بیشتر نسبت به آخرین نظرسنجی این روزنامه در ماه ژانویه ۴۳‌درصد از آرا را کسب کرده است، در حالی که حزب کارگر بدون هیچ گونه تغییری ۳۲‌درصد و لیبرال دموکرات‌ها با از دست دادن سه امتیاز ۱۸‌درصد را از آن خود کرده‌اند.

اما در صورتی که سیستم رای‌گیری انتخابات سراسری در انگلستان تغییر یابد، حزب محافظه‌کار این اکثریت خود را از دست خواهد داد. این گونه به نظر می‌رسد که وزیران دولت گوردون براون، نخست وزیر انگلستان در پی آن هستند که در سیستم جدید رای‌گیری، رای‌دهندگان بتوانند علاوه بر یک انتخاب معمول نفر دومی را نیز انتخاب کنند. حتی در صورتی که چنین طرحی به اجرا درآید، کامرون باز هم به عنوان رهبر بزرگ‌ترین حزب، به نخست وزیری انتخاب خواهد شد.

اگر نتایج کنونی در دیگر نظرسنجی‌های دیگر نیز تکرار شود، احتمالا گوردون براون ترغیب خواهد شد تا به تغییر جنجال‌برانگیز سیستم رای‌گیری چراغ سبز نشان دهد که این نخستین اصلاحات شاخص در طی ۵۰ سال اخیر خواهد بود.

محافظه‌کاران در یک سال اخیر پیوسته در نظرسنجی‌ها جلوتر بوده‌اند و این همان چیزی است که آنها به آن نیاز دارند تا در انتخابات آینده که تا پیش از ژوئن سال ۲۰۱۰ برگزار خواهد شد، به یک پیروزی قاطعانه دست یابند و در عین حال این همان چیزی است که منتقدان گوردن براون وی را متهم می‌کنند که به دلیل آگاهی از ضعف حزب متبوع خود از مشخص کردن تاریخ نهایی قطعی انتخابات سرباز می‌زند. نتایج نظرسنجی امروز موسسه‌ ICM همچنین نشان دهنده‌ کاهش حمایت از حزب حاکم، کارگر، در مسائل حساس رقابت اقتصادی است.

رای دهندگان در مورد این که چه تیمی بهتر می‌تواند اقتصاد انگلستان را اداره کند، به دو دسته تقسیم شده‌اند: کسانی که به تیم گوردون براون و آلیستر دارلینگ، معاون اول وی معتقدند و کسانی که به راهکار تیم کامرون و جورج آزبورن، معاون اول دولت سایه رای خواهند داد.

اما از ماه ژانویه تاکنون محبوبیت تیم دو نفره‌ براون و دارلینگ سه‌درصد کاهش داشته ولی کامرون و آزبورن با کسب چهار‌درصد بیشتر از حمایت بیشتری برخوردار شده‌اند.