استعفای استراتژیست ارشد ستاد انتخاباتی کلینتون

گروه بین‌الملل - مارک پن، استراتژیک ارشد ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، پس از افشای ملاقاتش با سفیر کلمبیا برای حمایت از انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور که کلینتون با آن مخالف است، از مقام خود استعفا کرد. به گزارش آسوشیتدپرس مگی ویلیامز مدیر ستاد تبلیغات انتخاباتی کلینتون گفت، پس از اتفاقاتی که در هفته اخیر رخ داده است از مارک‌پن خواسته شده است تا از شغل خود به عنوان استراتژیست ارشد مبارزات انتخاباتی کلینتون کناره‌گیری کند. وی گفت: از این پس هوارد ولفسون و پولستر جف گرین مدیر بخش ارتباطات مسوولیت‌های پن را در مدت باقیمانده از رقابت‌های انتخاباتی بر عهده خواهند گرفت.

هیلاری کلینتون و سناتور باراک اوباما رقابتی داغ و تقریبا نزدیک در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده دارند. تاکنون باراک اوباما با مجموع ۱۶۳۴ هیات نمایندگانی از خانم کلینتون که حدود ۱۵۰۰ هیات‌ نمایندگی دارد، پیش است. هر دو کاندیدا رقابتی داغ را در ایالات پنسیلوانیا در روز ۲۲ آوریل انتظار دارند. خانم کلینتون که اخیرا تحت‌فشار زیادی از سوی برخی دوستان هم حزبی برای کناره‌گیری از رقابت‌ها قرار دارد، امیدوار است بتواند با بردی قاطعانه، اعضای حزب را متقاعد کند و بتواند تعداد بیشتری از هیات‌های نمایندگی سوپر را به خود اختصاص دهد.

مارک پن نفوذ قابل‌توجهی بر مبارزات انتخاباتی داشت. گفته می‌شود که پن با دیگر اعضای قدیمی تیم کلینتون نظیر هارولد ایکس، مشاور قدیمی وی و مندی گرونوالد، استراتژیست رسانه‌ای اختلاف‌نظر داشت و گاه بر آنها خشم می‌گرفت و سر آنها داد می‌زد. گرونوالد اغلب با توصیه‌های استراتژیکی پن مخالف بود و به اختیارات بدون نظارت وی برای طرح‌ریزی پیام‌های تبلیغاتی کلینتون اعتراض داشت.

کریس کوفینیس، استراتژیست دموکرات و سخنگوی مبارزات انتخاباتی جان ادواردز، کاندیدایی که از انتخابات کناره‌گیری کرده، گفت، رفتن مارک پن برای کمک به کلینتون لازم بود.

کوفینیس خاطرنشان کرد، مساله این است که استراتژی مبارزاتی پن کارآمد نبود و متاسفانه مبارزات انتخاباتی کلینتون تاوان این ناکارآمدی را می‌پرداخت. این بهترین اقدامی است که ستاد انتخاباتی کلینتون می‌توانست انجام دهد و تصور می‌کنم بیشتر هواداران کلینتون آرزو داشتند که این اتفاق چند ماه قبل رخ می‌داد.

این در حالی است که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش نوشت که مارک پن در تاریخ ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) به منظور کمک به طرح‌ریزی یک استراتژی برای پیشبرد توافقنامه تجارت آزاد کلمبیا در کنگره آمریکا با مقام‌های این کشور دیدار کرد.

در پی این گزارش پن طی بیانیه‌ای به خاطر این دیدار عذرخواهی کرد و آن‌ را «یک اشتباه در قضاوت» نامید. ولی واضح است که این عذرخواهی کافی نبوده است. دولت کلمبیا خواهان «تجارت آزاد» با آمریکا است و برای کمک به این روند در نظر داشت که شرکت خصوصی روابط عمومی مارک پن را به خدمت بگیرد.

مشاوران کلینتون گفتند که هیلاری کلینتون و همسرش بیل کلینتون، رییس‌جمهوری سابق آمریکا هر دو از شنیدن خبر این دیدار بسیار عصبانی هستند و مارک پن بلافاصله مجبور به ترک ستاد انتخاباتی کلینتون شده است.

مارک پن، اولین مشاور کلینتون نیست که ستاد انتخابات را ترک می‌کند. پیش از این،‌ جرالدین فرارو که داوطلبانه در کمیته مالی ستاد انتخابات کلینتون فعالیت می‌کرد در پی اظهارنظری درباره اینکه سیاه بودن اوباما باعث برتری او در انتخابات شد، ناگزیر از استعفا شد. همچنین پاتریشیا سولیس رییس ستاد هم در ماه فوریه برکنار شد.

انتخابات ۲۲ آوریل در پنسیلوانیا از اهمیت خاصی برای هر دو کاندیدا برخوردار است. به نظر می‌رسد اگر خانم کلینتون نتواند در این انتخابات نتیجه مناسبی، چنانچه اختلاف ۱۱۰ هیات نمایندگی او را با باراک اوباما به حداقل برساند، کسب کند با توجه به فشار حزب از رقابت کناره گیرد.

کاندیداهای دموکرات‌ها باید ۲۰۲۵ هیات نمایندگی کسب کند تا بتواند نامزد دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری شود. با توجه به اینکه فقط ۱۰ ایالت دیگر باقیمانده است، بعید است هیچ یک از این دو کاندیدا بتواند حدنصاب لازم را به دست آورد. در حال حاضربحث زیادی وجود دارد که انتخابات در دو ایالت میشیگان و فلوریدا تجدید شود.