زیمبابوه اسیر تورم و تقلب

گروه بین الملل - در شرایطی که تورم زیمبابوه بر اساس منابع رسمی به ۱۰۰‌هزار‌درصد و بر اساس آمارهای غیر رسمی به ۱۲۰‌هزار‌درصد رسیده است و این کشور را با بحران جدی اقتصادی رو‌به‌ رو ساخته است، تشکیک در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ مارس، بحران سیاسی را نیز برای این کشور به همراه آورده است. با گذشت هفت روز از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دولت از اعلام نتایج خودداری کرده و تنها عنوان داشته که انتخابات به دور دوم کشیده شده است. در این راستا حزب مخالف دولت که خود را پیروز انتخابات می‌داند برای وادار ساختن دولت به اعلام نتایج دیروز به دادگاه عالی این کشور مراجعه کرد. حزب اپوزیسیون اقدام برای اصلاحات دموکراتیک مدعی است که چانگیرای در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه، رابرت موگابه را شکست داده است و باید رییس جمهوری جدید این کشور معرفی شود. این در حالی است که ناظران مستقل اعتقاد دارند این رهبر اپوزیسیون موفق به کسب اکثریت قریب به اتفاق آرا نشده و باید در دور دوم مجددا با موگابه رقابت کند. با این حال تاخیر در اعلام نتایج آرا باعث ایجاد شک و تردید در صحت این انتخابات شده است. در همین حال سران حزب مخالف دولت اعلام کردند که در صورت برآورده نشدن درخواست هایشان به مجامع بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز دیروز به نقل از چند ناظر که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد که در جریان انتخابات زیمبابوه تقلب‌هایی در زمان باز‌شماری آرا صورت گرفته است. یکی از تحلیل‌گران مسائل آفریقا نیز به رویترز گفت که طبیعی است که رابرت موگابه تمام تلاش خود را انجام دهد تا در قدرت باقی بماند.

در همین حال رهبران زانو-پی اف، حزب حاکم، اعلام کردند در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، از رابرت موگابه حمایت می‌کنند. پیش از این گمانه زنی‌هایی وجود داشت دایر بر اینکه وی ترجیح می دهد کناره گیری کند تا اینکه با دور دوم رای گیری روبه‌رو شود.

زانو-پی اف همچنین گفت خواستار بازشماری آرای مربوط به ۱۶ کرسی در انتخابات پارلمانی خواهد شد.

اگر نتیجه این بازشماری آرای این کرسی ها به نفع زانو-پی اف تمام شود، این حزب که از ۱۹۸۰ قدرت را در دست داشته می تواند بار دیگر اکثریت پارلمانی را از آن خود کند.

حزب مخالف می‌گوید: مورگان چانگیرای ۳/۵۰‌درصد آرا را بدست آورده و بنابراین در همین دور اول انتخابات رابرت موگابه را شکست داده است. اما تخمین یک سازمان مستقل نشان می دهد که مورگان چانگیرای ۴۹‌درصد و رابرت موگابه ۴۲‌درصد آرا را کسب کرده اند و بنابراین انتخابات باید به دور دوم کشیده شود.

پیتر بایلز، خبرنگار بی بی سی، می‌گوید حزب حاکم دچار تفرقه است؛ به‌طوری که بسیاری از اعضای آن با دانش به اینکه تحت رهبری موگابه زیمبابوه آینده ای ندارد مایل به تغییر رهبری هستند.

رابرت موگابه که ۸۴ سال دارد، ۲۸ سال قبل هنگام استقلال این کشور در میان موج خوشبینی به قدرت رسید. اما در سال‌های اخیر زیمبابوه بدترین نرخ تورم در جهان و همچنین کمبود آذوقه و سوخت را تجربه کرده است که به گفته خبرنگاران مردم را به حمایت از حزب مخالف سوق داده است. تاکنون نتیجه مربوط به ۱۰ کرسی از ۶۰ کرسی سنا رسما اعلام شده است و هر حزب ۵ کرسی به دست آورده است.

در مجلس عوام حزب مخالف ۹۹ کرسی و زانو-پی اف ۹۷ کرسی به دست آورده است.