درآمد 100 میلیون دلاری کلینتون‌ها

گروه بین‌الملل - هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری و همسرش بیل کلینتون رییس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده، درآمد خود را طی هشت سال گذشته منتشر کردند. براساس این گزارش آنها ۱۰۰میلیون دلار در این سال‌ها درآورده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی پس از جنجال تبلیغاتی درباره میزان درآمد هیلاری کلینتون، خانواده کلینتون اقدام به انتشار میزان درآمد خود در سال‌های پس از ترک کاخ سفید کردند. آنها یک بار دیگر هم در سال ۲۰۰۰؛ یعنی درست سالی که کاخ سفید را به جانشین خود؛ یعنی جورج بوش تحویل دادند، میزان درآمد خود را منتشر کردند.

براساس این گزارش، کلینتون‌ها در هشت سال اخیر دقیقا ۱۱۰میلیون دلار درآمد داشتند که ۲۰میلیون دلار آن فقط در سال ۲۰۰۷ به دست آمده است. آنها حدود ۱۰میلیون دلار را نیز صرف امور خیریه کرده‌اند. نیمی از این درآمد هم از راه سخنرانی‌های رییس‌جمهوری سابق به دست آمده است.

بیل کلینتون همچنین ۳۰میلیون دلار از راه انتشار کتاب خاطرات زندگی‌اش درآورده است و خانم کلینتون نیز برای انتشار زندگینامه خود ۱۰میلیون دلار دریافت کرده است. جی کارسون سخنگوی تبلیغاتی کلینتون پس از انتشار این گزارش گفت: کلینتون‌ها گزارش ۳۰سال پرداخت مالیات خود را منتشر کردند، کاری که تاکنون افراد اندکی آن را انجام داده‌اند. کلینتون‌ها حدود ۳۴میلیون دلار در هشت سال اخیر مالیات پرداخت کرده‌اند.

در پی انتشار این گزارش، درآمد کلینتون‌ها، جان مک‌کین کاندیدای جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری و سناتور باراک اوباما دیگر کاندیدای دموکرات‌ها که از بخت زیادی برای راهیابی به دور نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برخوردار است، قول داده‌اند که تا پایان هفته گزارش درآمد خود را منتشر کنند.

هفته گذشته باراک اوباما گزارش هفت سال پرداخت مالیات خود را در وب‌سایت شخصی‌اش منتشر کرد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که او نزدیک به یک میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ درآورده است که نزدیک به نصف این مبلغ، حاصل از انتشار کتاب دوم وی است.

پیش از این سناتور جان مک‌کین منابع درآمد خود را منتشر کرده است که شامل دستمزد ۱۷۰۰۰۰دلاری وی به عنوان سناتور کنگره و نیز مستمری ۵۶۰۰۰دلاری از نیروی دریایی است.

همسر سناتور مک‌کین نیز دارایی به ارزش ۱۰۰میلیون دلار دارد که البته دارایی‌اش به نام خودش نگهداری می‌شود. وی وارث سهام پدرش در یک کمپانی بزرگ توزیع‌کننده نوشیدنی است.

به نظر می‌رسد انتشار گزارش درآمد کاندیداهای انتخابات، مرحله مهم و اساسی از مبارزات تبلیغاتی است. کاندیداهای انتخابات بسیار حساس هستند که هیچ چیزی را از رای‌دهندگان مخفی نکنند. در روز ۲۲ آوریل مردم ایالت پنسیلوانیا برای انتخابات مقدماتی پای صندوق‌های رای خواهند رفت. برای هیلاری کلینتون این انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز است و اگر نتواند عقب‌ماندگی خود را نسبت به باراک اوباما جبران کند، احتمال اینکه با توجه به فشارهای اخیر از رقابت‌ها کناره‌گیری کند، زیاد است. او خود اخیرا گفته است که مانند راکی می‌ماند و مبارزه می‌کند.