فشار به کلینتون برای خروج از چرخه انتخابات

گروه بین‌الملل- با رسیدن اختلاف آرای هیات‌های نمایندگان باراک اوباما و هیلاری کلینتون به عدد ۱۲۳، اکنون فشارها بر هیلاری کلینتون برای خروج از مبارزات انتخاباتی آغاز شده است. بی‌بی‌سی روز دوشنبه خبر داد که گروهی از شخصیت‌های حزب دموکرات از هیلاری کلینتون درخواست کرده‌اند تا از مبارزات کناره‌گیری کند. همچنین در میان هواداران حزب دموکرات نیز چنین گرایشی دیده می‌شود. به اعتقاد سران حزب دموکرات، طولانی شدن مدت زمان مبارزات انتخاباتی درون حزبی در این حزب باعث شده است تا به موقعیت این حزب در برابر حزب جمهوری‌خواه آسیب‌های جدی وارد شود. در شرایطی که جان مک‌کین، کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان از ابتدای ماه مارس نیروی خود را برای دور نهایی انتخابات متمرکز کرده است، دموکرات‌ها همچنان به دنبال تعیین کاندیدای نهایی خود هستند و این فرصت را از آنها گرفته است.

پاتریک لیهی، سناتور دموکرات و رییس کمیته قضایی و حقوقی مجلس سنا که از افراد شناخته‌شده‌ای است که از هیلاری کلینتون خواسته برای جلوگیری از طولانی شدن مبارزات انتخاباتی و پیشگیری از آسیب‌ دیدن جایگاه اجتماعی حزب دموکرات از ادامه رقابت‌ها کناره‌گیری کند. با وجود این درخواست‌ها هیلاری کلینتون هرگونه تصمیم مبنی بر کناره‌گیری را رد کرده است و گفته است که تا پایان این مبارزه را پیگیری خواهد کرد. کلینتون در یک گردهمایی انتخاباتی گفت: بعضی‌ها می‌گویند باید ادامه این رقابت‌ها را متوقف کنیم. من باور نداشتم که در آمریکا چنین تفکری وجود داشته باشد. فکر می‌کردم که همه ما بر این باوریم که باید به همه شهروندان این فرصت داده شود تا صدایشان را به گوش دیگران برسانند.

به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون چشم امید به آرای هیات نمایندگانی دارد که در دست سران ایالتی حزب است و آنها می‌توانند تا آخرین زمان آرای خود را تغییر دهند. با این وجود بعید به نظر می‌رسد سران حزب دموکرات آرای خود را خلاف جریان افکار عمومی که اکنون به سود باراک اوباما است، اختصاص می‌دهند.

ماه فوریه میلادی پس از برگزاری انتخابات مقدماتی حزبی در ایالت‌های تگزاس و اوهایو، جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه موفق شد با به دست‌ آوردن کرسی‌های مورد نیاز از هیات اعزامی به گردهمایی ملی حزب جمهوری‌خواه، شرایط به دست آوردن نامزدی ریاست‌جمهوری این حزب را به دست آورد.

رقابت تنگاتنگ باراک اوباما و هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، احتمال مشخص شدن تکلیف این رقابت‌ها را تا پیش از برگزاری گردهمایی بزرگ حزب دموکرات مشکل کرده است.

هرکدام از این دو داوطلب دموکرات برای به دست آوردن نامزدی حزب خود، به حداقل ۲۰۲۵ کرسی از هیات‌های اعزامی به کنوانسیون این حزب نیاز دارد. این رقم تاکنون برای آقای اوباما ۱۶۲۳ و خانم کلینتون نزدیک به ۱۵۰۰ کرسی است.