کلینتون در می‌سی‌سی‌پی غرق شد

گروه بین‌الملل - سناتور باراک اوباما انتخابات روز سه‌شنبه را در ایالات‌ می‌سی‌سی‌پی برد تا اختلاف خود را با هیلاری کلینتون به حدود ۱۵۰ هیات نمایندگی برساند.

به گزارش سی‌ان‌ان، باراک اوباما پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج در جمع هواداران خود گفت: تاکنون ما سعی کرده‌ایم که در هر ایالت به مردم برنامه خود را درباره نیاز به تغییر توضیح دهیم و مردم می‌سی‌سی‌پی با رای خود به دعوت و برنامه ما پاسخ گفتند. رای مردم در می‌سی‌سی‌پی کاملا بر محورهای نژادی منطبق شده بود. باراک اوباما توانست اکثریت قاطع رای آفریقایی - آمریکایی‌های این ایالت را کسب کند و خانم کلینتون حمایت سفیدپوستان را با خود داشت.

اوباما از حدود ۹۰درصد آرای شمارش شده تاکنون توانسته است ۶۱/۰درصد و ۱۷ هیات نمایندگی به دست آورد و خانم هیلاری کلینتون ۳۷/۰درصد و ۱۱ هیات نمایندگی کسب کند. همچنین در روز سه‌شنبه انتخابات حزبی تگزاس برگزار شده است و از حدود نیمی از آرای شمارش شده، باراک اوباما، ۵۶درصد و خانم کلینتون ۴۴درصد آرا را به دست آورده است. به نظر می‌رسد اعلام نتایج نهایی انتخابات حزبی تا ۲۹ مارس رسما اعلام شود. دو سوم ۱۲۸ هیات‌ نمایندگی ایالت تگزاس در انتخابات مقدماتی تقسیم شد و ۶۵ هیات نمایندگی مابقی به اعضای حزب تعلق دارد. تاکنون باراک اوباما با ۱۴۰۲ هیات نمایندگی از خانم هیلاری کلینتون با ۱۲۴۰ هیات نمایندگی پیش است.

انتخابات می‌سی‌سی‌پی در حالی برگزار شد که قبل از انتخابات و در جریان تبلیغات خانم جرالدین فرارو یکی از مجریان جمع‌آوری کمک‌های مالی ستاد انتخابات هیلاری کلینتون، در اظهارنظری عجیب گفت: اگر باراک اوباما سیاه‌پوست نمی‌بود، در انتخابات چنین موقعیتی کسب نمی‌کرد. این بحث باعث شد تا آرای مردم می‌سی‌سی‌پی که ۳۷درصد آنان را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند، کاملا بر خطوط محورهای نژادی منطبق شود. رییس ستاد انتخاباتی اوباما، سخنان فرارو را حتی بدتر از سخنان مشاور سیاست خارجی اوباما دانست که کلینتون را به هیولا تشبیه کرده بود و هفته گذشته ناگزیر از استعفا شد.

براساس نظرسنجی‌های آسوشیتدپرس، از هر ۱۰نفر سیاهپوست ۹نفر به اوباما رای دادند و از هر ۴نفر یک نفر آنها گفته‌اند که به معیارها و ویژگی‌های نژادی بی‌اعتنا هستند. از طرف دیگر از هر ۱۰نفر سفیدپوست، ۷نفر به خانم کلینتون رای دادند. همچنین در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها، بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان زنان بودند، برعکس جمهوری‌خواهان که انتخاباتی کاملا مردانه داشتند. خانم کلینتون پس از اینکه انتخابات در می‌سی‌سی‌پی برگزار شد، در مصاحبه‌ای گفت که با نظر جرالدین فرارو موافق نیست و وی واقعا متاسف است. وی به رقیب خود به دلیل پیروزی در می‌سی‌سی‌پی تبریک گفت. اوباما هم گفت من فکر نمی‌کنم که اظهارنظر فرارو اصلا در بحث‌های حزبی ما جایی داشته باشد. وی افزود: سخنان فرارو کاملا بی‌معنی است.

با اینکه از هم‌اکنون جان مک‌کین به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان در دور دوم انتخاب شده است، اما انتخابات مقدماتی در ایالت‌هایی که انتخابات تاکنون برگزار نشده است، پی گرفته می‌شود. در می‌سی‌سی‌پی مک کین با به دست آوردن ۷۹/۰درصد انتخابات تمامی ۳۶ هیات نمایندگی این ایالت را کسب کرد و هوکابی فقط ۱۲/۰درصد آن را به دست آورد.

جان مک کین اوایل هفته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کار سختی برای تبلیغات در پیش دارد، زیرا که در حال حاضر همه کشور توجهش را به رقابت میان دو کاندیدای جذاب دموکرات‌ها معطوف کرده است و او باید تلاش زیادی کند تا صدایش شنیده شود. وظیفه مهم جان مک کین انتخاب معاون رییس‌جمهور است. نیویورک تایمز در مقاله‌ای هفته گذشته سلامت جسمانی وی را زیر سوال برد و از وی خواست تا پرونده درمانی‌اش را همانند چهار سال قبل منتشر کند. جان مک کین مبتلا به سرطان پوست است و این بیماری معمولا بین ۵ تا ۹سال بیمار را هلاک می‌کند. مقاله‌نویس نیویورک‌تایمز با توجه به پف سمت راست صورت مک کین، از وی خواسته است بار دیگر به پزشکان خود اجازه دهد تا آخرین شرایط وی را اعلام کنند.

دموکرات‌ها از هم‌اکنون برای ۲۲ آوریل و برای رقابت در پنسیلوانیا خود را آماده می‌کنند که ۱۵۸ هیات نمایندگی در معرض رقابت قرار دارد. نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی خانم کلینتون در این ایالت است، هرچند باراک اوباما روزبه‌روز تفاوت خود را با رقیب خود کمتر می‌کند.

برخی از اعضای دموکرات که مهم‌ترین آنها هوارد دین است، پیشنهاد کرده‌اند که برای اینکه مشکل فعلی انتخابات حل شود و کاندیداها بتوانند حدنصاب ۲۰۲۵ را برای راهیابی به دور دوم کسب کنند، بهتر است انتخابات در دو ایالت میشیگان و فلوریدا که به دلیل اختلاف اعضای ایالتی و نیز مرکزی حزب، کان لم یکن تلقی شده است، تجدید شود، زیرا صرف‌نظر از دلیل فوق، کسب حمایت این دو ایالت در انتخابات دور دوم در مقابل جمهوری‌خواهان اهمیت فراوانی دارد. حزب انتخابات در این دو ایالت را فاقد اعتبار اعلام کرد.