گروه بین‌الملل- دریادار ویلیام فالون، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه مرکزی از سمت خود استعفا کرد. منطقه مرکزی محدوده‌ای از شاخ آفریقا تا آسیای میانه را دربر می‌گیرد و بزرگ‌ترین منطقه فرماندهی نظامی آمریکا پس از منطقه فرماندهی اقیانوس آرام است. دریاسالار فالون دیروز علاوه بر کناره‌گیری از این پست از ارتش ایالات متحده نیز بازنشسته شد. علت کناره‌گیری ناگهانی دریاسالار فالون اختلاف نظر او با جورج بوش بر سر ایران و همچنین جنگ در عراق و افغانستان بوده است. چندی قبل توماس بارنت، مقاله‌نویس مجله اسکوایر در توصیف فعالیت‌ها و سوابق فالون وی را مردی حامی صلح معرفی کرد که توانسته تنش‌هایی را در سال گذشته آرام کند. به نوشته بارنت ویلیام فالون توانسته از ورود ایالات متحده به یک جنگ دیگر جلوگیری کند. این مقاله‌نویس در مقاله خود از فالون به عنوان مردی یاد کرد که توانسته سد راه برنامه‌های جنگ‌طلبانه جورج بوش شود.

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده در زمان قبول استعفای فالون گفت که این استعفا را با اجبار می‌پذیرد و نسبت به آن بی‌میل و متاسف است. وی این کناره‌گیری را یک تصمیم شخصی از سوی ویلیام فالون عنوان کرد.

فالون در ماه نوامبر و در پی لفاظی‌های مداوم بوش علیه ایران و جنگ با این کشور، علنا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز هشدار داد که جنجال رسانه‌ای در مورد احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران هیچ کمکی به حل این وضعیت نمی‌کند.

فالون در بیانیه‌اش آورده است: گزارش‌های اخیر رسانه‌ها با این مضمون که میان دیدگاه‌های من با اهداف سیاسی رییس‌جمهوری اختلاف وجود دارد در یک زمان حساس باعث ایجاد مزاحمت و مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌های صورت گرفته در فرماندهی مرکزی آمریکا شده است. اگر چه معتقدم که در مورد اهداف سیاسی ما در حوزه مسوولیت من در فرماندهی مرکزی هیچ اختلافی وجود ندارد، اما به آسانی می‌شود فهمید که این وضعیت باعث شده که حفاظت از منافع آمریکا برایم مشکل شود.

مارتین دمپسی، ژنرال ارتش آمریکا و معاون فالون در فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان جانشین موقت دریادار فالون معرفی شده است. کناره‌گیری فالون دقیقا در زمانی مطرح شده است که پنتاگون خود را آماده می‌کند تا در مورد کاهش نیروهای آمریکا در عراق به دولت نظرات خود را اعلام کند. قرار بود فالون نیز از منطقه تحت فرماندهی خود گزارشی ارائه دهد. گیتس اظهار کرده است که ارزیابی فرماندهی مرکزی پیش از کناره‌گیری فالون تمام خواهد شد بنابراین وی گزارش خود را ارائه خواهد داد. فالون که سابقا خلبان هواپیمای جنگنده در جنگ ویتنام بوده است پس از خدمت به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام با مسوولیت بهبود روابط نظامی آمریکا با چین به فرماندهی مرکزی آمریکا منتقل شد. شهرت وی به عنوان یک متفکر و استراتژیست که دستی هم در دیپلماسی داشته باعث شد که گیتس وی را به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه‌ای که آمریکا درگیر دو جنگ بوده و با چالش‌های ایران نیز روبه‌رو است، انتخاب کند.