انتخابات پارلمانی مالزی برگزار شد

گروه بین‌الملل- مردم مالزی دیروز در انتخابات سراسری این کشور به منظور انتخاب نمایندگان پارلمان شرکت کردند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی پس از آن برگزار شد که عبدا... احمد بداوی، نخست‌وزیر این کشور پارلمان را درماه فوریه منحل کرد. مردم مالزی در حالی به پای صندوق‌های رای رفتند که میزان جرائم سازمان یافته و اختلافات قومی- قبیله‌ای در این کشور رو به افزایش است. همچنین اوضاع اقتصاد نیز در حال خراب شدن بوده و تورم افزایش یافته است. این یازدهمین انتخابات مالزی از زمان استقلال آن در ۵۰ سال پیش تاکنون است و برآورد شده است که ۵۹ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده باشند. پیش‌بینی می‌شود حزب حاکم به رهبری نخست‌وزیر باز هم پیروزی سال ۲۰۰۴ را تکرار کند، اما این پیروزی دیگر به استحکام پیروزی قبلی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عبدا... احمد بداوی، نخست‌وزیر مالزی که در انتخابات ۲۰۰۴ پیروزی قاطعی را به دست آورد، اکنون با نارضایتی عمومی بر سر تورم بالا، افزایش میزان جرم و تنش‌های قومی در این کشور چند فرهنگی رو‌به‌رو است. زمانی که نخست‌وزیر رای خود را به صندوق می‌انداخت، در پاسخ به این سوال که آیا ائتلاف «باریزان ناسیونال» دو سوم اکثریت پارلمانی را به دست خواهد آورد یا خیر، تنها گفت: انشاءا....

بر اساس نظرسنجی‌های، جناح مخالف که توسط انور ابراهیم، معاون پیشین نخست‌وزیر که پس از برکناری و زندانی شدن در سال ۱۹۹۸ به صحنه سیاست بازگشته، متحد شده‌اند، می‌تواند با کسب ۴۰ کرسی در پارلمان با ۲۲۲ عضو جدید، حضور خود را دو برابر کند.