گروه بین‌الملل- جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهور ایالات متحده تاکید کرد که اقتصاد ایالات متحده دچار کسادی نیست، اما آنچه وی را نگران کرده است، کندی جریان اقتصاد کشور است.

به گزارش بی‌بی‌سی، گزارش کاهش میزان مشاغل در ماه فوریه که توسط اداره کار آمریکا در روز جمعه منتشر شد باعث نگرانی مردم و سرمایه‌گذاران و تنزل بازارها شد. جورج بوش معتقد است که طرح تقویتی او که باعث افزایش میزان پول در دست مردم می‌شود، مردم را به خرج کردن تشویق و افزایش خرج مردم نیز باعث ایجاد شغل شود. با اینکه سخنان بوش درباره اقتصاد امیدوارانه بود، اما همین که رییس‌جمهور درباره جریان اقتصاد با رسانه‌ها گفت‌وگو کرده است، کافی است تا نگرانی‌ها درباره وضعیت اقتصاد افزایش یابد و نیز نشان دهد که خود رییس‌جمهوری هم در این باره نگران است. وی گفت که امیدوار است طرح بازپرداخت مالیاتی به مردم به خرج مصرف‌کنندگان و آن نیز به ایجاد اشتغال کمک کند. وی گفت از دست دادن شغل بسیار دردناک است و من می‌دانم که مردم در حال حاضر بسیار نگران هستند. بوش همچنین افزود که من می‌دانم این یک زمان دشوار برای اقتصاد آمریکا است، اما خوشبختانه ما مشکل را خیلی زود دریافتیم و با طرح تقویتی سعی در جلوگیری از جریان فعلی و نیز کمک به رونق اقتصادی داریم.

رییس‌جمهوری ایالات متحده امیدوار است، طرح تقویتی ۱۵۲ میلیارد دلاری وی بتواند به جهشی در رشد اقتصاد کمک کند. این طرح که شامل بازپرداخت مالیات‌ها به مردم است، قرار است به هر فرد ۶۰۰دلار، به زوج‌ها ۱۲۰۰۰ دلار و برای هر یک از کودکان نیز ۳۰۰ دلار پرداخت کنند.

اما موضوع این است که مردم تصور می‌کنند اقداماتی که دولت اتخاذ کرده است، برای جلوگیری از کسادی اقتصادی دیر است. اقتصاددانان انتظار داشتند تا ایجاد اشتغال در ماه فوریه افزایش یابد، بنابراین با توجه به مشاغلی که در فوریه کاهش پیدا کردند، قطعا سایر آمار و ارقام اقتصادی در ماه فوریه حتی بدتر از این خواهد بود.

پل آشورت اقتصاددان می‌گوید، بدترین بخش آمار در گزارش اشتغال تعداد مشاغلی است که در بخش خصوصی کاهش یافته‌اند. در فوریه بخش خصوصی حدود ۱۰۱۰۰۰ شغل را کم کرده است که در مقایسه با ۲۶۰۰۰ شغلی که در ماه ژانویه کاهش یافته است، رقم سنگینی است.

نگرانی درباره کسادی اقتصادی با سخنان مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور تکمیل شد. ادوارد لازیر، رییس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید به خبرنگاران گفت، رشد اقتصادی و برای کشور در سه ماه اول سال جاری انتظار نمی‌رود. وی گفت: ما واقعا نمی‌دانیم که آیا نرخ رشد جهت منفی خود طی خواهد کرد یا نه، اما قطعا ما باید پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصادی در سه ماه اول تجدیدنظر کنیم و این تجدیدنظر قطعا بر کاهش نرخ رشد اقتصاد تاکید خواهد کرد. لازیر گفت: من هنوز معتقد نیستم که ما دچار کسادی هستیم، بلکه فقط می‌گویم ما رشد اقتصادی ضعیفی در سه ماه اول سال خواهیم داشت، چه ما نام آن را کسادی بگذاریم و چه نگذاریم. در حال کسادی تا چند ماه خود را نشان نمی‌دهد.

وی درباره کاهش میزان اشتغال در ماه فوریه گفت، قطعا این موضوع ناراحت‌کننده است. در ماه فوریه ۳۶۰۰۰ شغل در بخش دولتی کم شده است، با این همه نرخ بیکاری در ایالات‌متحده از ۹/۴ درصد به ۸/۴ درصد تنزل کرده است. کاهش میزان بیکاری به این دلیل است که بسیاری از مردان ناامید از پیدا کردن شغل، فرم درخواست شغل پر نکرده‌اند.